Tijd om op eigen benen te gaan staan

Het duurde langer dan gepland, maar nu stáát hij er: de tool Mattermap. Volgende stap: meer geld verdienen. Het aanbieden van de tool op zich levert niet veel op, maar bedenkers Petra ter Doest en Esther van Rijswijk zien brood in het geven van trainingen over de tool. Niet alleen in de journalistiek, maar ook in het onderwijs en bij kennisorganisaties.

Door: Dorien Vrieling

Aantal gebruikers bleef achter

“Als je je tussen de start-ups begeeft is de eerste tip die je krijgt: denk niet dat iedereen je product zomaar gaat gebruiken,” zegt Esther van Rijswijk van Mattermap. “Toch dachten wij dat stiekem natuurlijk wel. We vonden ons eigen plan zo sterk dat we ervan overtuigd waren dat iedereen met de tool aan de slag zou gaan.” Helaas bleef het aantal gebruikers van de tool, waarmee de verschillende standpunten rond een actueel thema in kaart gebracht kunnen worden, tot nu toe achter bij de verwachtingen.

Van Rijswijk, die Mattermap samen met compagnon Petra ter Doest begon, wil beslist niet negatief doen over het project. Ook al liep de duur ervan behoorlijk uit, en ook al bereikten ze tot nu toe niet de grote groep mensen die ze voor ogen hadden, het gevoel van trots overheerst. Trots omdat het hen gelukt is software te ontwerpen die goed werkt ?”dat is geen kattenpis!”- maar ook op de enthousiaste reacties van gebruikers. En op de IPON Mediawijzer.net award die ze ermee wonnen.

Brood mee verdienen

“Mattermap is ons kind geworden,” zegt Van Rijswijk. De tool ligt er, de subsidie is uitgegeven, maar dat betekent niet dat het project hier stopt. Wel is het tijd dat hun kind op eigen benen gaat staan. Het komend jaar kunnen ze nog uitzingen, maar er moeten nu wel substantiëlere inkomsten gaan komen. “We verwachten niet dat we er rijk van worden, maar we willen er wel ons brood mee kunnen verdienen. En niet alleen wij, ook freelancers en anderen die ermee aan de slag gaan.”

Helaas bleek dat weinig mensen bereid zijn te betalen voor de tool. Aanvankelijk kon iedereen gratis Mattermaps maken én publiceren, maar toen er een limiet werd ingesteld voor het aantal publicaties (er kon nog maximaal één gratis Mattermap gepubliceerd worden) haakten veel gebruikers af. “We kijken nu naar het model achter de betaling. Waarschijnlijk gaan we binnenkort meer gratis publicaties aanbieden, zodat mensen wat meer tijd hebben het uit te proberen voordat ze moeten betalen.” Op dit moment heeft Mattermap zo’n 2000 accounthouders, waarvan ongeveer 15% de afgelopen maand heeft ingelogd.

Mattermap uitbreiding EU

Mattermap uitbreiding EU

Een mattermap gemaakt door NRC, over uitbreiding van de EU

Inzetten op trainingen

Om Mattermap rendabel te maken zetten Van Rijswijk en Ter Doest dan ook minder in op de tool zelf, en meer op het geven van trainingen. Op dit moment zijn ze in overleg met een mediabedrijf dat ze wil inhuren om workshops over Mattermap te geven aan jonge journalisten. “Hun chef ziet ‘mattermappen’ als een soort journalistieke basisvaardigheid: als mensen Mattermaps kunnen maken, kunnen ze ook analyseren, met bronnen omgaan, informatie ordenen, invalshoeken bedenken.” Ook bij kennisorganisaties zien Van Rijswijk en Ter Doest kansen, want ook daar zijn Mattermaps bruikbaar om informatie in kaart te brengen en te verspreiden.

Is Mattermap dan zo’n ingewikkelde tool dat mensen er eerst in getraind moeten worden? “Technisch gezien helemaal niet,” zegt Van Rijswijk, “in gebruik is het heel simpel. Maar inhoudelijk heb je er wel wat vaardigheden voor nodig. Je moet enig inzicht hebben in het verzamelen en indelen van bronnen.” Dat ontdekte ook NRC-journalist Hans Steketee, die de proef op de som nam en erover publiceerde in NRC.

Handig op middelbare school

Dan is er nog het onderwijs. Van Rijswijk en Ter Doest krijgen positieve feedback van docenten die Mattermap gebruiken op middelbare scholen. “Het is voor docenten een handig hulpmiddel om hun klas aan het werk te zetten met bijvoorbeeld een werkstuk. Aan de vorderingen die scholieren maken met de Mattermap kan de docent goed zien of en hoe een kind verder komt.” Om Mattermap op grote schaal in het onderwijs aan te kunnen bieden hopen Van Rijswijk en Ter Doest een samenwerkingspartner te vinden, bijvoorbeeld een uitgever.

Tips voor andere projecten

  • Zorg dat je een onafhankelijk klankbord hebt. Iemand die je niet zozeer adviseert, maar bereid is je hele plan door te lichten. Wij hebben enorm veel gehad aan internetstrateeg Kees van Mourik. Hij heeft met ons drie middagen het hele project doorgeakkerd en helemaal lekgeschoten. Dat hielp ons enorm om met een heldere blik het project te bekijken: wat willen we nu echt, en hoe gaan we dat aanpakken?
  • Wees realistisch over tijd en kosten. Alles kost altijd meer tijd en geld dan je dacht, vooral de ontwikkeling van software. Natuurlijk, als je een subsidieaanvraag doet kun je niet te ruim begroten, maar probeer te zorgen dat je enige ademruimte hebt.
  • Niets vliegt vanzelf. “Hoe goed je project ook is, je moet het bij mensen onder de aandacht brengen. Denk dus goed na over hoe je de markt wilt veroveren. Probeer daar in je projectplan ook al ruimte voor te maken: marketing en sales zijn een belangrijk onderdeel. Niet iets wat je er even bij doet.”

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*