Tools van de toekomst

Hoewel veel mediabedrijven nog werken aan hun eerste smartphone-applicatie, kijkt de NVJ alvast wat verder vooruit. Tijdens een bijeenkomst afgelopen donderdagavond in De Balie in Amsterdam deden onder meer Nu.nl en de NOS een boekje open over apps voor smartwatches en experimenten met de Oculus Rift. Een blik in de toekomst.

Door: Moniek Verstegen

De eerste spreker is Colin van Hoek, chef Technologie bij Nu.nl. Hij heeft een Google Glass op en filmt de zaal bij binnenkomst. Deze wearable kan heel veel betekenen voor de journalistiek, denkt hij. "Verslaggevers hebben hun handen vrij tijdens het filmen. Bij elk verhaal kun je daardoor heel gemakkelijk een stukje bewegend beeld laten zien." Bovendien zit de kijker meer in het filmpje: "Je kijkt echt mee met wat de verslaggever doet."

Iemand in de zaal merkt op dat de Google Glass het wel heel gemakkelijk maakt om mensen te filmen zonder dat ze het weten. Van Hoek denkt inderdaad dat er een ethische discussie moet komen over wat wel mag en wat niet. Maar wijst er tegelijkertijd op dat er nu ook heel vaak gefilmd wordt met een camera zonder dat mensen enig idee hebben dat ze in beeld zijn.

Smartwatch

Hoewel een Google Glass eigenlijk nog te duur is voor consumentengebruik, is de smartwatch wat dat betreft veel toegankelijker. Een aantal toehoorders heeft er zelfs al een om. Volgens Van Hoek biedt ook dit slimme horloge mogelijkheden voor de journalistiek. "De smartwatch is het meest persoonlijke apparaat dat we ooit gehad hebben. Die weet bijvoorbeeld hoeveel je loopt en wanneer je je arm optilt. Nieuwsmakers komen zo nog meer te weten over hun doelgroep."

Consumenten zijn nu vaak nog sceptisch over de toegevoegde waarde van de tool, denkt Van Hoek. "Maar het gaat veel verder dan een telefoon die je niet meer uit je broekzak hoeft te halen", verzekert hij. "Een pushnotificatie op de watch is zoveel anders dan op je telefoon. Veel minder irritant. Je hoeft echt alleen maar je arm op te tillen." Nu.nl heeft inmiddels een applicatie voor de smartwatch. "Maar die is nog heel basic."

Video First

Het daarop volgende half uur krijgen we te horen met welke digitale ontwikkelingen de NOS bezig is . Gerard van den Broek vertelt over zijn, inmiddels twee jaar durende, video first-project. Want hoewel de NOS een tijd geleden digital first ging, wordt er puur voor online nauwelijks gefilmd. En dat is wel nodig, want: "We sterven uit", meldt Van den Broek de zaal. "De gemiddelde leeftijd van onze kijkers gaat knoerthard omhoog en er komen geen jongeren bij."

Dus moet nu ook het paradepaardje eraan geloven en dat heeft nogal wat voeten in de aarde. "We zijn traditioneel en ontzettend op het Achtuurjournaal gericht. De eindredactie wil geen video in het Journaal als het eerder die dag al te zien was." Eigenlijk heeft het Journaal hetzelfde probleem als de krant, denkt Van den Broek. En een oplossing zoekt hij dan ook in dezelfde hoek als de Volkskrant: "Het Journaal moet meer opinie en achtergrond worden."

Inmiddels experimenteert de NOS met iPhone-camera’s en hebben technologische ontwikkelingen ervoor gezorgd dat ‘een satellietwagen nu ook in een rugzak past’. "Zo kunnen we een interview online hebben nog voordat het is afgelopen." Maar ook binnen dat proces stuit Van den Broek op problemen. "Iemand op de redactie doet de samenstelling, waardoor een verslaggever bang is dat er fouten worden gemaakt met zijn materiaal." Video first wordt meer concreet wanneer de nieuwe website van de omroep online staat. "De planning is nu begin november, maar dat is al vaker uitgesteld."

Oculus Rift

Hoofd Digitale Media van de NOS Lara Ankersmit heeft als toevoeging op dit verhaal een Oculus Rift meegebracht. Met deze virtual reality-bril experimenteerde de omroep afgelopen Prinsjesdag voor het eerst. "We wilden weten of die bril inderdaad het idee geeft alsof je erbij bent. En dat is zo. Veel mensen worden nooit uitgenodigd voor Prinsjesdag en dan is dit een manier om het toch een keer mee te maken."

Afgezien van gamers hebben nog maar weinig consumenten een Oculus Rift in huis. Ankersmit benadrukt dan ook dat het een experiment was om te kijken of het iets kan toevoegen aan verslaggeving. "Wellicht dat we dit vaker gaan doen, maar het moet wel telkens een experimenteel element hebben." In ieder geval is het misschien een manier om een nieuwe doelgroep te bereiken, denkt Ankersmit, want: opvallend veel gamers hebben dit jaar de troonrede gekeken.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*