Traditionele media en innovatieve start-ups maken kennis

Innovaties gaan razendsnel, start-ups schieten uit de grond. "Tijd om een paar passen achteruit te doen en het veld te overzien", stelt directeur van het Stimuleringsfonds voor de Pers René van Zanten. Tijdens het congres Meet the Innovators maakte het publiek kennis met 21 innovatieve start-ups, na de wervelende speeches van onder andere Bart Brouwers en Peter Vandermeersch.

Een filmpje van Alexander Klöpping vormt de opening van Meet the Innovators (MTI), met als kernboodschap: mediabedrijven zouden start-ups meer moeten integreren en ondersteunen. Van Zanten benadrukt het doel van de middag: “Jullie kunnen kennismaken met de innovators in de journalistiek, en kijken wat je voor elkaar kunt betekenen. Innovatie komt, zoals Klöpping ook zegt, vaak van buiten. Als je die innovatie omarmt laat je zuurstof toe in je bedrijf.”

Start-ups integreren

Bart Brouwers, hoofd business development bij TMG, komt met een mooi citaat van Jack Welch: ‘Change before you have to’. De journalistiek verandert snel, maar het meeste geld komt volgens Brouwers nog altijd van de gedrukte krant. Toch is vernieuwing ontzettend belangrijk. “Daar zijn twee dingen voor nodig: jezelf innoveren en start-ups integreren in het bedrijf.” Om als bedrijf te innoveren noemt Brouwers een aantal mogelijkheden: een sterke afdeling product development, hackathons organiseren, demo-donderdag, waarin werknemers ideeën pitchen, een sterk merkenbeleid en je richten op new business. Wat betreft het integreren van start-ups komt Brouwers met een primeur: “We gaan binnenkort beginnen met TMG Start-ups. De puntjes moeten nog op de i, maar we willen start-ups binnenhalen en een werkplek bieden bij TMG. Door met hen samen te werken kunnen we zelf ook vernieuwen.”

Wie dat al doet is internationaal mediabedrijf Bonnier. Elisabeth Palombo, hoofd Talent Management bij Bonnier: “We hebben een programma voor start-ups, genaamd Accelerator. In drie maanden begeleiden we start-ups met het maken van een businessplan, en krijgen ze kantoorruimte en een mentor.” Bonnier zoekt daarvoor mensen en ideeën die ‘born digital’ zijn. Door met hen samen te werken kunnen ze de traditionele media, de core business van Bonnier, inspireren tot innovatie. De ‘marketing muscles’, kennis van miljoenen klanten en het netwerk zijn volgens Palombo redenen voor start-ups om zich te ontwikkelen binnen Bonnier. “We bieden de start-ups wel vrijheid. Dat is geen company bullshit, dat vinden we echt belangrijk. Het enige wat wij uiteindelijk hebben is het eerste recht op onderhandelen.”

A way of thinking

“Ik denk dat ik hier de ‘old grey lady’ ben”, zegt hoofdredacteur van NRC Peter Vandermeersch als hij het podium betreedt. Toch heeft NRC ook innovaties doorgevoerd: NRC Next, van broadsheet naar tabloid (“Daar doen wij heel moeilijk over, maar als tandpasta in een kleinere verpakking wordt verkocht is het volkomen normaal”), NRC Reader en digitaal vormt nu het hart van de redactie. Je moet een goede visie hebben op wat je zelf doet, vindt Vandermeersch. “Wij zijn een contentbedrijf, dus de journalistiek en advertenties doen we zelf. Hoe die content aan de man wordt gebracht: in welke vorm of bundeling, in print, digitaal of misschien binnenkort aan de binnenkant van een bril: daarvoor werken we samen met andere partijen.” De journalistieke sector zou meer kunnen samenwerken aan innovaties, geeft Vandermeersch toe na een vraag uit de zaal. “Maar daarvoor gaat het nu denk ik nog te goed.”

Heiko Scherer van het Duitse bedrijf Clapp is de laatste spreker. Clapp houdt zich bezig met front-end product development voor uitgevers en mediabedrijven. “Onze veertien medewerkers hebben vrijwel allemaal een connectie met een start-up”, vertelt Scherer. Meestal werken ze drie of vier dagen voor Clapp en steken ze de rest in hun start-up. “Samenwerken en investeren in start-ups is een manier om frisse ideeën te krijgen, a way of thinking.” Scherer deelt zijn ervaringen met start-ups. “Je moet niet bang zijn om te veranderen van richting, als iets niet werkt. En over het algemeen geldt: hoe langer het duurt om iets te ontwikkelen, hoe minder kans dat het er ook komt.”

Inspiratie opdoen

Dan beginnen de tours langs de 21 innovators. Dames in een groene, blauwe en rode blouse begeleiden het publiek ieder langs zeven start-ups, die in een paar minuten uitleggen wat hun bedrijf precies doet. Frits van Exter, hoofdredacteur van Vrij Nederland, komt vooral om inspiratie op te doen. “En ik ben op zoek naar een nieuw systeem voor community-management. Misschien dat ik dat hier kan vinden.” Bij de pitch van eLinea, de spotify van de journalistiek, is er herkenning. “Hee, volgens mij zijn wij al in onderhandeling.”

Het publiek van MTI is divers. Zo komt Gabrielle van Gelderen, lerares op de journalistiekopleiding van Windesheim, om te zien wat de nieuwe ontwikkelingen zijn. Moniek Doppert van Hivos vond vooral het verhaal van Elisabeth Palombo interessant. “Wij gaan zelf ook een start-up competitie beginnen, vandaar.” Nol Reijnders en Thijs Tuik van het ministerie van OCW vinden het leuk om te zien dat er zoveel bedrijvigheid is in de journalistiek. Reijnders: “Goede journalistiek, daar kun je nooit genoeg van hebben!”

Ambitieus programma

Innovators Petra ter Doest (Mattermap) en Stefan Hoevenaar (Zapaday) zijn druk met elkaar in gesprek. “Het is voor ons ook heel nuttig om eens met andere innovators te praten”, vindt Hoevenaar. “Medialand is niet zo toegankelijk, dus dit is een mooie manier om te zien waar iedereen mee bezig is.” Ter Doest vindt het jammer dat er niet meer tijd is om met de bezoekers te praten over Mattermap. “Er zijn veel sprekers en start-ups: het is een erg ambitieus programma.”

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*