Tweerichtingsverkeer tussen burger en journalistiek

Burgercorrespondenten inzetten om de kloof tussen nieuwsmakers en burgers te verkleinen en hiermee nieuws te maken dat aansluiting vindt bij het publiek. Met deze visie zette RTV Noord-Holland het Noord-Hollands Nieuwsnetwerk op, hiervoor kregen ze 77.998,32 euro subsidie van het Stimuleringsfonds. Inmiddels zijn er tien burgerjournalisten actief voor de omroep.

Door: Eef Berends

In 2011 begon AT5 met het Amsterdams Nieuwsnetwerk, ook wel AT6 genoemd. Een project waarbij ‘gewone’ burgers door de omroep werden opgeleid tot burgercorrespondenten. Als AT5 samengaat met RTV Noord-Holland, wordt het project uitgebreid en heet vanaf dan het Noord-Hollands Nieuwsnetwerk. "Toen het project bij AT5 startte was het vooral een pilot die een blauwdruk kon worden voor lokale omroepen", vertelt projectleider Claudette van Palen. "Toen bleek dat het heel erg bij de toekomstvisie van RTV Noord-Holland paste, werd het opgepakt om meteen in de praktijk te kunnen gebruiken."

Onderzoek Vrije Universiteit

Studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben voor het project onderzoek gedaan naar de behoeften van regionale omroepen, de motieven van burgercorrespondenten en naar het publiek. "De pilot heeft vooral geholpen met de hobbeltjes in de weg", vertelt Van Palen. "Door de specifieke uitkomsten van het onderzoek van de VU konden snel oplossingen worden gevonden voor problemen in de praktijk."

Antenne voor de samenleving

"Toen ik Chef Nieuws werd, was RTV Noord-Holland nog vrij afstandelijk", vertelt Jacky de Vries. "Dat moest veranderen. Ik vind het belangrijk dat vooral een regionale omroep laagdrempelig en herkenbaar is. Dat ze een antenne is voor de samenleving."

"De relatie tussen burgers en journalisten moet tweerichtingsverkeer worden. Wij moeten burgers dan ook op een gelijkwaardige manier benaderen. Dat mensen zich serieus genomen voelen door ons. De beleving van mensen is voor ons heel belangrijk," benadrukt De Vries, ‘Ik wil dat iedereen het idee heeft dat er met hun belastinggeld nieuws gemaakt wordt waar ze zich bij betrokken voelen.’

Niet vanzelfsprekend

"Dat het in het verleden meestal mis ging, lag niet zozeer aan de kwaliteit van de inbreng van burgers", legt Van Palen uit. Het lag eerder aan de houding van de journalisten. ‘Zij wisten niet hoe ze om moesten gaan met het materiaal dat binnenkwam en zaten daar meestal helemaal niet op te wachten. De professionals die jaren gestudeerd hadden, waren soms te eigenwijs om te zien wat ze eraan konden hebben."

Dat is geen onwil, maar er wordt niet altijd genoeg aandacht aan gegeven. Het gaat steeds beter, maar er moet nog veel in veranderen. Daar blijven we de redacteuren actief over informeren en zorgen we dat ze het steeds leuker gaan vinden om gebruik te maken van burgerjournalisten."

"Vooral van onze journalisten die werkzaam zijn in de regio hoor ik steeds meer positieve dingen", legt De Vries uit. "Als zij met hun bus van RTV Noord-Holland ergens staan, komen er weleens mensen naar ze toe met nieuws, of ze krijgen foto’s en verhalen toegestuurd. Dat maakt hun werk gemakkelijker en vooral ook leuker. Het vergroot de betrokkenheid vanuit beide partijen."

Burgercorrespondenten

Vanaf 1 januari vallen er tien burgercorrespondenten onder het project. Zij komen vier keer per jaar bij elkaar op de redactie en krijgen via een e-learning omgeving verschillende workshops. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze moeten monteren of hoe ze goede nieuwsfoto’s kunnen maken. De deelnemers zijn vooral mensen die de omroep tegenkwam in het veld. Vanaf 1 september wordt er weer actiever geworven.

Er zijn geen concrete producties te noemen die door burgerjournalisten zijn gemaakt, vertelt De Vries. "Vaak fungeren zij ook als tipgevers. Een van de burgercorrespondenten woonde om de hoek bij een juwelier die al meerdere keren was overvallen. Hij vertelde ons het verhaal en wij hebben er een populair item van gemaakt." Het is de bedoeling om in de toekomst duidelijker te vermelden welke items gemaakt zijn met behulp van een burgercorrespondent.

Mentaliteit

‘Verslaggeving is veranderd’, vertelt De Vries. ‘Vroeger hadden we fysiek in de regio een aantal redacties, maar dat is tegenwoordig niet meer te betalen. Dus moeten we op een andere manier dichter bij de bewoners komen te staan.’ De omroep speelt hierop in met het Noord-Hollands Nieuwsnetwerk, maar de mentaliteit van burgers die tegenwoordig veel meer foto’s maken en informatie willen delen draagt hier ook aan bij.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*