Tweets in het Italiaans, Hebreeuws en Koreaans

Hoe zorg je ervoor dat je een dik rapport van ruim zestig pagina’s aantrekkelijk maakt voor een hele brede doelgroep? Die vraag werd hier vorig jaar op het Fonds gesteld. Ons onderzoek naar de toekomst van de journalistiek zou vier toekomstscenario’s opleveren. Extremen weliswaar, maar wel gebaseerd op trends die we nu ook al zien. Met de scenario’s kan je je als redacteur, freelancer, CEO of student voorbereiden op het journalistieke landschap in 2025. Een hele brede doelgroep dus, met veel verschillende mensen, die we allemaal moesten zien te bereiken.

Zo’n ‘dikke’ pdf gaat natuurlijk bijna niemand lezen, was mijn gedachte. Het rapport naar een website vertalen werd er geopperd, elk hoofdstuk een onderdeel van het menu. Nee, dan zouden we dezelfde fout maken als kranten die een kale pdf aanbieden als iPad-editie. Het rapport moest uiteraard de basis zijn, inhoudelijk gezien, maar verder begonnen we weer bij nul. Maar hoe? Websites van andere scenario-onderzoeken – over gemeentes, electronicamerken en omroepen – het was allemaal niet wat we zochten.

Tijdens gesprekken met vormgevers, websitebouwers en onderzoekers kwam steeds meer het besef dat we het wiel niet per se opnieuw hoefden uit te vinden. De oplossing lag heel dichtbij, binnen de journalistiek zelfs. De longread! Het gevierde genre, bekend geworden door Snowfall en Firestorm, bleek uitermate geschikt om ons verhaal te vertellen.

???? ????? ??? ???? ?? ?? 2025? ???? ?? ?? ???. 10? ? 4?? ????. ??? ?? ??? ?? ??? ??. http://t.co/GGKgUyco1B ??? ?? http://t.co/MowXiPIDOg

— Journey (@atmostbeautiful) 20 juni 2015

Terwijl de laatste hand aan het onderzoeksrapport gelegd werd, begonnen wij weer helemaal opnieuw. De scenario’s werden ingedikt, herschreven en tal van mensen gaven hun mening erover. Per scenario werden de belangrijkste thema’s gedestilleerd en zochten we daar interessante sprekers bij. Privacy en vertrouwen is een terugkomend thema binnen de scenario’s, dus spraken we privacy-expert Dimitri Tokmetzis van De Correspondent. Hij vertelt je wat het echt betekent als scenario 02, A handfull of Apples, werkelijkheid wordt. En wat als (online)kranten in 2025 vol staan met branded journalism? Ebele Wybenga, expert op dat gebied, neemt je mee in scenario 04, Darwins Game. Tussen de archiefkasten, oud meubilair en een stoffige kerstboom interviewden we de experts in onze kelder, in een zelfgebouwde studio.

Het leek een overzichtelijk project – vier teksten, wat video’s en animaties – maar natuurlijk duurde alles veel langer dan gedacht. Er werd keihard gewerkt om alles op tijd af te krijgen. ‘Ruim’ voor het Mediafacts Uitgeverscongres, waar CEO’s en hoofdredacteuren over het onderzoek in debat gingen, was de site af en konden we live. De Engelse versie had nog wat voeten in de aarde, maar voor Nederland en België waren we klaar. Dat leverde veel positieve reacties op het onderzoek én de manier van presenteren op.

“The Shire” or “Darwin’s Game”? Here are 4 visions of what journalism might look like in 2025 http://t.co/F76wMPI2JQ

— Nieman Lab (@NiemanLab) 21 juni 2015

Maar het doel dat ik persoonlijk voor ogen had stond nog open. Het zou toch fantastisch zijn als NiemanLab, dé site op het gebied van media-innovatie in de VS, over ons zou schrijven en we ook buiten Nederland de journalistieke sector een kijkje in de toekomst konden geven. Toen ook de Engelse versie – journalism2025.com – live was, werd het spannend. Twitter werd in de gaten gehouden en er werd flink ge-f5t. Waarom wordt het niet opgepakt? Tot ik het verlossende appje van een collega kreeg, terwijl ik bij de Albert Heijn stond: ‘We staan op NiemanLab!’ En toen ging het los. De Duitse en Franse tweets konden we zelf nog wel vertalen. Maar voor Italiaans, Hebreeuws en Koreaans moesten we toch even langs Google Translate. Mooi om te zien dat ons Nederlandse onderzoek voor zoveel landen interessant en relevant is. We hadden onlangs nog een journalist uit Japan over de vloer!

Missie geslaagd, maar we blijven actief met de scenario’s. In oktober vertellen we zowel bij een congres van Google in Amsterdam, als van de WAN-IFRA in Duitsland over de resultaten, en we gaan kijken hoe redacties zelf aan de slag kunnen met de scenario’s. U hoort van ons!

Bekijk hier de vier toekomstscenario’s

Reageer

Geef een reactie

*