Uitgevers hebben koudwatervrees met internet’

Het vinden van samenwerkingspartners kostte tijd en de start van IsGeschiedenis.nl drukte zwaar op de begroting van uitgever Virtùmedia. Na drie jaar trekt de site 140.000 bezoekers per maand en is ze rendabel. Het zoeken is nu naar manieren om meer omzet te genereren.

Door: Dorien Vrieling

In april 2010 werd aan uitgeverij Virtùmedia 175.000 euro beschikbaar gesteld voor het project IsGeschiedenis (toen nog Historischnieuws). IsGeschiedenis.nl biedt historische achtergronden en duiding bij het nieuws, deels op basis van bestaande content van tijdschriften als Geschiedenis Magazine en Ons Amsterdam. Toen Rusland de Krim annexeerde, zette de redactie een groot aantal eerdere ‘annexaties’ op een rij; bij de stakingen van de vuilnismannen in Amsterdam verscheen er een overzicht van Nederlandse stakingen.

Afwachtende uitgevers

Uitgever Pepijn Dobbelaer was ervan overtuigd dat IsGeschiedenis inspeelde op een behoefte aan verdieping bij nieuwssurfers, maar niet alle samenwerkingspartners die hij op het oog had waren meteen enthousiast. Hij ontsloot niet alleen de archieven van zijn eigen tijdschriften, maar wilde ook archiefartikelen van andere geschiedenisbladen een tweede leven gunnen. Zijn uitgeverij was al actief in de ‘geschiedenismarkt’, dat zou vertrouwen wekken, dacht Dobbelaer. Maar andere uitgevers stelden zich afwachtend op. "Met internet hebben uitgevers nog steeds een soort koudwatervrees, heb ik gemerkt. Gelukkig waren er een paar partijen, Uitgeverij Verloren bijvoorbeeld, die van meet af aan in ons project geloofden."

Op zoek naar adverteerders liep Dobbelaer aanvankelijk tegen hetzelfde probleem aan. "Dan vroeg ik: waarom adverteren jullie wel in een tijdschrift en niet op mijn website, die een veel groter bereik heeft binnen je doelgroep en ook nog veel meer mogelijkheden biedt dan een printadvertentie? Het is ook de tijdgeest. Tien jaar geleden groeiden de bomen tot in de hemel. De laatste jaren let men heel goed op het marketingbudget." De eerste jaren drukte IsGeschiedenis zwaar op de begroting van de uitgeverij, maar sinds begin dit jaar is de site, die maandelijks 140.000 unieke bezoekers trekt, rendabel en Dobbelaer gaat er vanuit dat dat zo blijft. Het bereik groeit namelijk nog steeds. Dat komt volgens de uitgever door de output van de site, die vergeleken met andere geschiedenissites hoog is. Dagelijks staan er ongeveer drie nieuwe artikelen op, die door de goede samenwerking met archieven naamsbekendheid genereren.

De eerste met Zwarte Piet

Misschien nog wel belangrijker, zegt Dobbelaer, zijn de keuzes die de redactie maakt en de vindbaarheid van IsGeschiedenis. De site sluit dicht aan op de actualiteit en de redactie probeert thema’s te kiezen die relevant blijven. "Toen in 2011 twee demonstranten werden opgepakt bij het eerste protest tegen Zwarte Piet, waren wij een van de eerste websites die een artikel wijdde aan de geschiedenis van Zwarte Piet. Dat artikel scoort onveranderd hoog in Google."

Het is fijn dat de website nu geld oplevert, maar IsGeschiedenis is er nog niet. Als het bereik dit jaar verder doorgroeit, wil de uitgever investeren in de redactie. De site wordt nu gevuld door twee redacteuren en een stagiair, met een extra kracht kan IsGeschiedenis straks ook over – bijvoorbeeld – lokale geschiedenis gaan schrijven. Behalve historische achtergronden bij nieuwsfeiten, biedt de site nu al dossiers over historische thema’s, periodes, personen en landen. Een andere functie die IsGeschiedenis meer wil gaan vervullen is die van gids door online archieven, bijvoorbeeld door gedigitaliseerde archiefstukken in te bedden in pakkende geschiedenisverhalen.

Achter een betaalmuur

IsGeschiedenis trekt veel bezoekers en krijgt enthousiaste reacties, maar geld verdienen met geschiedenis blijft een uitdaging. Advertenties zijn nu de voornaamste inkomstenbron, maar Dobbelaer zint op andere mogelijkheden. Er staan gesprekken gepland met eLinea en Blendle. Mogelijk wordt in de toekomst een deel van de gedigitaliseerde tijdschriftartikelen achter een betaalmuur geplaatst, of alleen aangeboden aan abonnees, maar de uitgever twijfelt nog.

Do’s & don’ts van Pepijn Dobbelaer

Zorg voor commitment van anderen

"Kijk voor je met het project start al of je andere partijen mee kunt krijgen. Ik heb mijn idee destijds wel gepitcht, en kreeg van potentiële partners en adverteerders positieve reacties. Maar dat iemand ‘Leuk!’ zegt, is niet hetzelfde als een handtekening op papier. Maak concrete afspraken."

Luister naar wat anderen willen

"Ga je in gesprek met potentiële partners, sta dan open voor hun belangen. Ik ben bij de start van IsGeschiedenis vrij sturend geweest. Ik zei: dit is het plan, dit kunnen we voor elkaar betekenen. Daar zou ik een volgende keer minder directief in zijn."

Heb reële verwachtingen

"Ik vond IsGeschiedenis zo’n goed idee dat ik er vanuit ging dat het snel zou gaan lopen. Daar heb ik me in vergist. De realiteit van het internet is weerbarstig, tegenover elke succesvolle site staan er een heleboel die het niet gered hebben. Reken je niet te snel rijk."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*