‘Vanuit de consument gezien lopen we erg achter’

De nieuwe website van de Volkskrant wordt vandaag gelanceerd. Het is een van de eerste vruchten die de relatief nieuwe afdeling van de Persgroep, Persgroep Digital, afwerpt. De uitgever wil innovatie verder professionaliseren en nieuwe ontwikkelingen niet louter aan het toeval overlaten. Innovatiemanager Frank Mekkelholt vertelt.

Door: Moniek Verstegen

Uitgeven is de afgelopen decennia een heel ander vak geworden en dat is wennen, meent Frank Mekkelholt. "Voor organisaties die jaar in jaar uit alleen maar papier drukten is het heel nieuw om continu met de ontwikkelingen mee te moeten bewegen." Mekkelholt is sinds februari dit jaar innovatiemanager bij de Persgroep. Hij werkt op een relatief nieuwe afdeling genaamd Persgroep Digital, die een brug moet slaan tussen business en IT. Met andere woorden: die technologische innovatie binnen het bedrijf moet professionaliseren.

Innovatie professionaliseren

Het professionaliseren van innovatie bij de Persgroep is volgens Mekkelholt nodig, omdat je anders ontwikkelingen aan het toeval overlaat. De afdeling die ongeveer een jaar geleden in het leven werd geroepen, heeft dan ook als kerntaak zich bezig te houden met waar het in de toekomst naartoe gaat. En hoe de uitgever in het licht van die toekomst de consument kan blijven bedienen.

Dat daar voor de publicaties van de Persgroep nog een hoop te behalen valt, is voor Mekkelholt duidelijk: "Vanuit de consument gezien lopen we behoorlijk achter." Hij beaamt dat de digitale platformen van bijvoorbeeld de Volkskrant, AD en Trouw voor en achter de betaalmuur behoorlijk 1.0 ogen. "De focus van onze merken ligt erg op print en we maken nog maar weinig gebruik van de mogelijkheden die apps te bieden hebben."

Inhaalslag

De Persgroep laat niet alleen kansen liggen op het vasthouden en bereiken van de consument. Ook op het gebied van geld verdienen is innovatie geboden. Mekkelholt: "Apps worden steeds vaker gebruikt, maar inkomsten blijven achter. Het advertentiemodel voor apps is nog een grote uitdaging."

Achter de schermen wordt volgens Mekkelholt inmiddels hard gewerkt aan een inhaalslag. Het oprichten van Persgroep Digital is volgens hem het bewijs van een omslag naar een meer digitale focus. De Select app van de Volkskrant, die afgelopen februari werd gelanceerd, is een van de eerste resultaten van deze afdeling. Voor vandaag staat de nieuwe website van de krant op de planning. Over andere producten kan Mekkelholt nog weinig zeggen. "Veel projecten verkeren in de experimentele fase."

Uitdagingen

De Persgroep staat volgens Mekkelholt voor twee grote uitdagingen. De eerste is het vasthouden van bestaande consumenten. "We moeten telkens op zoek naar een manier waarop we meerwaarde kunnen bieden. Hoe kunnen we gedurende de hele dag relevant blijven voor onze lezers? In de auto wil je misschien wel een kort nieuwsoverzicht dat opgelezen wordt."

De tweede grote uitdaging is het bereiken van de nieuwe generatie die niks meer heeft met de krant. "Ze zijn wel geïnteresseerd in de inhoud, en de vraag is dan hoe je die groep bereikt." Voor dit vraagstuk gaat Mekkelholt te rade bij de generatie zelf en zocht contact met media-opleidingen in Nederland. "Daar stellen we studenten de vraag hoe we nieuwe technologie in moeten zetten. Dat werkt heel goed. Er komt van alles uit dat heel anders is dan ik zelf zou bedenken. Vervolgens kijken we binnen onze afdeling of we ermee verder kunnen."

Een voorbeeld waar studenten mee kwamen is spritzen. Een methode die ervoor zorgt dat je sneller leest en meer tekst kwijt kunt op een klein scherm. Probeer het hier. Ook wordt er gekeken naar applicaties voor wearables. Volgens Mekkelholt is het belangrijk niet te hard van stapel te lopen. In Nederland hebben we nog nauwelijks Google Glasses, meent hij: "Je kunt wel van alles willen, maar als de consument er niet klaar voor is heb je er niets aan."

Blijven zoeken

Voor inspiratie kijkt Mekkelholt niet zozeer naar Amerika, daar is de markt ‘te anders’. Hij houdt het daarom liever bij initiatieven binnen Europa. Het Duitse Bild heeft volgens hem ‘mooie nieuwe businessmodellen’ voor apps. "Die werken heel trapsgewijs. Daardoor hoeven klanten echt alleen te betalen voor wat ze willen en dat werkt steeds beter omdat de consument eraan gewend raakt te moeten betalen."

Het blijft zoeken voor de uitgever om de juiste stappen te nemen. "De ontwikkelingen gaan zo snel dat je per definitie achterloopt." Mekkelholt begon twintig jaar geleden bij de VPRO en daar boog men zich destijds over de vraag wat de omroep ging doen met nieuwe digitale mogelijkheden. "Gek genoeg stellen we die vraag nu eigenlijk nog steeds." Gelukkig zorgt de consument enigszins voor een rem: "Die heeft ook tijd nodig om te wennen."

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*