Verhalen voort laten leven met podcasts

Het succes van de Amerikaanse podcast Serial inspireert niet alleen radiomakers. Deze zomer kwam ook regionale krant The Atlanta Journal-Constitution met een eigen true crime-radioprogramma: Breakdown. Het is een nieuwe manier voor printmedia om de eigen expertise en verhalen lang voort te laten leven, terwijl de krant van gisteren al in de kattenbak ligt.

Iets meer dan een jaar geleden reed de chef van rechtszaakverslaggever William Rankin (57) van The Atlanta Journal-Constitution naar zijn familie voor het vieren van Thanksgiving. Onderweg luisterde hij naar Serial, de populaire misdaadpodcast van radiomakers Sarah Koenig en Julie Snyder. Al snel vroeg hij aan Rankin of hij niet een zaak was tegengekomen tijdens zijn werk die perfect zou zijn voor een Serial-achtige podcast.

Volledige aandacht

Het werd de veroordeling van Justin Chapman. Hij zou zijn huis in het kleine stadje Bremen in de staat Georgia in brand hebben gestoken. Daarbij kwam zijn buurvrouw om. Maar was Chapman wel schuldig? “Ik kreeg vorig jaar een telefoontje van zijn advocaat die zei dat hij iemand vertegenwoordigde die waarschijnlijk onschuldig was. Toen had hij mijn volledige aandacht”, vertelt Rankin aan de telefoon vanuit Atlanta. De journalist dook in de honderden pagina’s documenten en uren audio in de zaak tegen Chapman. “Met alle interviews – ook die verkregen van collega’s – had ik heel veel geluid om mee te werken’. Te veel voor een paar krantenartikelen, en precies genoeg voor een audioproductie. “Als er een ding is wat ik geleerd heb bij het maken van een podcast, is dat je audio nodig hebt”. Per aflevering kunnen luisteraars extra video’s, documenten en audiofragmenten bekijken op de website die een nog beter inzicht geven in het verhaal.

Voor Rankin was het maken van Breakdown een uitdaging: “ik wist niet helemaal wat ik aan het doen was”. Hij werkt al 35 jaar als schrijvende journalist en had geen radio-ervaring. “Om een podcast te maken die in de voetstappen treedt van Serial en maker Sarah Koenig, was intimiderend en afschrikwekkend”, vertelt Rankin. Maar het was een unieke mogelijkheid voor hem en The Atlanta Journal-Constitution om zijn expertise als rechtbankverslaggever tot uiting te laten komen buiten de krantenpagina’s. De zeven afleveringen van Breakdown trokken luisteraars aan vanuit heel Amerika en daarbuiten, vertelt Rankin. Hij had luisteraars in Atlanta, maar ook in New York, Chicago en Londen. “Zelfs nadat de serie in juli was afgelopen werd Breakdown even goed beluisterd als toen er nog reclame voor werd gemaakt”. Op forums zoals Reddit wordt de podcast van The Atlanta Journal-Constitution steevast genoemd als aanrader voor Serial-fans die de tijd moeten vullen totdat later dit jaar een nieuw seizoen verschijnt.

Trend

Met het maken van Breakdown loopt The Atlanta Journal-Constitution voorop in een trend in het Amerikaanse medialandschap. Steeds meer nieuwsorganisaties zetten in op het maken van podcasts. Geen gek idee van bedrijven die worstelen met het vinden van lezers om de bruisende audiomarkt aan te boren. Volgens onderzoeksbureau Edison Research downloaden minstens 46 miljoen mensenmaandelijks dit soort radioprogramma’s. En dat aantal loyale luisteraars – ze consumeren gemiddeld zes afleveringen per maand – groeit.

Of The Atlanta Journal-Constitution geld verdiende aan Breakdown kan Rankin niet zeggen. Maar dat het veel gekost heeft, beaamt hij. Volgens Columbia Journalism Review waren dat tientallen duizenden dollars. “Het maken van een podcast is nu eenmaal erg duur”, zegt Rankin. Hij werkte samen met speciaal ingehuurde producers en audiospecialisten. Een idee voor een tweede seizoen van Breakdown ligt klaar. Waarschijnlijk komt de eerste aflevering daarvan al in februari online, maar dan moeten er eerst sponsoren gevonden worden die willen bijdragen.

Reageer

Geef een reactie

*