Verrijkte journalistiek’ (nog) te duur

‘Schitterende, interactieve producties’. Dat hadden de initiatiefnemers van NewPaper voor ogen. Goedkoop geproduceerd door studenten en op maat gemaakt voor nieuwsorganisaties met bereik. Interesse was er genoeg en er werden opdrachten binnengesleept. Maar uiteindelijk bleken de kosten te hoog.

Door: Moniek Verstegen

Het ging Maarten van Dun en Coen van de Ven voor de wind het afgelopen jaar. In maart 2013 kwamen ze als een van de drie winnaars van The Challenge 2013 uit de bus en hadden daarmee in een klap 20.000 euro te investeren in de ontwikkeling van hun project. Eind oktober werd de website van hun bedrijf NewPaper gelanceerd, waarna de ondernemers in de dop vrijwel direct werden uitgenodigd voor een gesprek bij NOS Nieuws.

Opdracht voor NOS

Een fikse anticlimax is het dan ook wanneer ze zich begin dit jaar realiseren dat hun plannen als zodanig onhaalbaar blijken. NewPaper moest een productiebedrijf worden voor ‘verrijkte journalistiek’: items waar ‘foto, video, audio, tekst, infographics en interactieve elementen samenkomen’. Producties à la Firestorm, aangekocht en gepubliceerd door bestaande nieuwsorganisaties.

Volgens Van Dun was er veel interesse. “Maar het concreet maken bleek vaak een brug te ver.” De ontmoeting met Marcel Gelauff – hoofdredacteur NOS Nieuws – leidde daarentegen wél tot een opdracht: het online NOS-jaaroverzicht 2013. “We hadden een klein team en weinig tijd, maar gingen er natuurlijk helemaal voor. We hebben ontzettend hard gewerkt, maar moesten het uiteindelijk afblazen.”

Specialistisch werk

NewPaper had te weinig tijd en het project bleek technisch te ingewikkeld. Uiteindelijk werkte het niet op Internet Explorer, de meest gebruikte browser onder het publiek van de NOS. Van Dun is nog steeds teleurgesteld. “Maar het was voor ons ook de bevestiging dat je dit niet even doet met studenten. Dit is heel specialistisch werk en dat vraagt om een groot team en expertise.”

Gebrek aan goede designers bleek het grootste probleem. “Die vind je niet zomaar. Iemand moet niet alleen grafisch heel goed zijn, maar dit ook samen met een front-end developer online kunnen realiseren. Dan kom je al snel uit bij dure professionals.” Ook was er maar één programmeur. “Misschien waren we een beetje naïef in ons enthousiasme.”

Te duur

En dan valt eigenlijk meteen een van de belangrijkste unique selling points van NewPaper weg. Want meer expertise betekent hogere productiekosten. “Die prijs kan een journalistieke organisatie niet opbrengen.” Door studenten en starters in te zetten hoopte NewPaper de productiekosten te kunnen drukken. “Maar daar moeten we nu eigenlijk op terugkomen.”

Van Dun heeft inmiddels alweer een baan bij het Parool, maar de ‘verrijkte journalistiek’ zeker niet voorgoed opgegeven. Hij denkt dat het al een stuk gemakkelijker wordt als het productieproces technisch toegankelijker wordt. “Als je niet meer tegen problemen aanloopt met bijvoorbeeld Internet Explorer. En als iets gewoon meteen werkt op een smartphone en tablet. Maar het helpt natuurlijk ook wanneer er meer mensen zijn die dit kunnen.”

Verrijkte website

NewPaper verlaat het toneel overigens met een veelbelovend wapenfeit: een website voor een commercieel bedrijf. “Die is echt heel mooi geworden. Hier hebben we met alle vormen kunnen werken die wij voor ogen hadden. Beeld, tekst, video, tools, alles door elkaar.” Hij klinkt trots en gelooft nog altijd dat deze producties binnen de journalistiek een verschil kunnen maken. “Als lezer vind je dit fantastisch.” De website komt eind deze maand online.

Naar aanleiding van het stoppen van NewPaper zal er een eindrapportage worden opgesteld, waarna een eventueel restbedrag wordt teruggestort.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*