Vers Beton groeit verder, inkomsten blijven achter

Hoe vergaat het Vers Beton? Het online magazine voor de ‘harddenkende Rotterdammer’ is sinds januari 2012 online en won begin dit jaar de aanmoedigingsprijs bij The Challenge. Sindsdien blijven de bezoekersaantallen toenemen en wordt de redactie steeds groter. Van structurele inkomsten is echter geen sprake.

Door: Moniek Verstegen

Vers Beton kwam niet als winnaar uit de strijd van The Challenge, maar ontving wel een aanmoedigingsprijs ter waarde van 5000 euro. The Challenge is een wedstrijd van het Stimuleringsfonds voor de Pers waarmee jongeren worden uitgedaagd vernieuwende ideeën voor de journalistiek te ontwikkelen.

Gat in het Rotterdamse medialandschap

Rotterdam miste ‘een plek voor reflectie, diepgang, opinie en discussie over de stad’ die voorbij ging aan de dagelijkse Rotterdamse waan, constateerde hoofdredacteur en medeoprichter Eeva Liukku. Inmiddels zijn er zo’n twintig tot vijfentwintig vaste redacteuren en gastschrijvers op het platform actief en steeg het aantal unieke bezoekers het afgelopen half jaar van tienduizend naar vijftienduizend per maand.

De website ? of liever gezegd, het blog ? werd afgelopen februari in een nieuw jasje gestoken. Het oogt nu meer als een platform en heeft nieuwe features, zoals een overzichtskaart waar je nieuwsverhalen per wijk kunt zien en meer beelden en dossiers over onder meer de cultuursector in de stad.

 

Nog geen structurele inkomsten

De redactie probeert naast de site haar bekendheid te vergroten door mee te doen aan festivals zoals de Dag van de Architectuur en het Motel Mozaïque Festival. Ook presenteert de redactie met regelmaat een talkshow aan de hand van reacties onder artikelen op hun nieuwsblog.

Er wordt dus flink aan de weg getimmerd en gezocht naar vruchtbare grond voor de ‘harddenkende Rotterdammer’, maar van structurele inkomsten is nog altijd geen sprake. Reden hiervoor is volgens Liukku simpelweg gebrek aan tijd: het onderhouden van de website kost tijd en de hele redactie werkt op vrijwillige basis en moet dus elders zorgen voor brood op de plank.

Op zoek naar sponsoren

Liukku erkent de urgentie van het maken van een professionaliseringsslag voor het zeker stellen van de toekomst van Vers Beton overigens volmondig: “Op deze manier kunnen we geen continuïteit garanderen.” De pijlen van de onlangs opgerichte Stichting zijn nu gericht op het genereren van goodwill bij partijen die ‘belang hebben bij een onafhankelijk platform als Vers Beton’ en mogelijk willen fungeren als sponsor.

Het veel gehoorde ‘wie betaalt, bepaalt’ gaat voor Liukku niet op: “Zolang je duidelijk maakt wat de verhoudingen zijn, voorzie ik geen problemen. Bovendien verliezen wij de goodwill als we niet onafhankelijk blijven.” Ze noemt universiteiten en hogescholen als sponsors en zegt gesprekken te voeren maar wil hierover niet in detail treden.

Geen adverteerders, geen betaalmuur

Adverteerders zoeken voor het platform ziet Liukku niet zitten: “Dat levert veel te weinig op als je niet heel slimme deals weet te maken.” En een betaalmuur voor de website bouwen is volgens haar ook geen optie: “Het gaat er bij ons juist om dat iedereen mee kan doen.”

Een andere, minder structurele bron van inkomsten is het plan om Vers Beton uit te bouwen tot productiehuis van waaruit freelancers klussen doen. Dit idee leeft al sinds de deelname aan The Challenge en opdrachten zijn al verzorgd voor onder meer Uitagenda Rotterdam.

Kleine troef

Met de gewonnen aanmoedigingsprijs van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft Vers Beton wel een kleine troef in handen voor het opzetten van het langverwachte verdienmodel. Een deel zal naar marketing gaan, wat sponsoren over de streep moet trekken. Desondanks vindt Liukku het een lastig bedrag: “Het is te klein voor iets structureels en te veel om zomaar ondoordacht ergens in te stoppen.” Trots op de prijs is ze wel: “We hebben de aanmoedigingsprijs – die overigens oorspronkelijk niet bestond of was aangekondigd – gekregen omdat ze ook in ons geloofden.”

Reageer

Geef een reactie

*