Vertraagd maar verrijkt

Het eerste Nieuwsboek van journalisten-duo Dick van der Meer en Dennis Mulkens zou afgelopen oktober verschijnen. Vooralsnog laat de productie toegespitst op een nieuwshype nog op zich wachten. Een verandering van koers is de oorzaak. Het Nieuwsboek wordt geen digitaal boek met tekst, zoals in eerste instantie de bedoeling was, maar een website. "Dit biedt ongekende kansen op het gebied van verrijking."

Door: Moniek Verstegen

De omstreden uitspraken van Wilders. De schietpartij bij de juwelier in Deurne. Aan mediahypes is in Nederland nooit gebrek, zo lijkt. Volgens Mulkens zijn er gemiddeld vijftig van deze gebeurtenissen per jaar. “En zo’n vijf daarvan lenen zich voor een Nieuwsboek.” Het Nieuwsboek, of beter gezegd -website, is tien dagen na aanvang van de gebeurtenis klaar. Het is een verzameling van journalistieke producties rondom die ene gebeurtenis, gemaakt door een eigen redactie. Het Stimuleringsfonds voor de Pers steunt het project met ruim 50.000 euro. Nieuwsboek richt zich alleen op Nederlandse verhalen.

Vertraging

In eerste instantie zouden de Nieuwsboeken in de vorm van een ePub verschijnen. Maar in november, ongeveer vier maanden na aanvang van het project, besloten de initiatiefnemers om ze in de vorm van een website te gaan maken. De ePub bleek niet geschikt voor audio, video en interactieve infographics. Het technische verhaal werd een stuk ingewikkelder en het project liep vertraging op. Textcetera, een Haagse vormgever, werkt aan een format. Over een maand is deze klaar en kan het eerste Nieuwsboek gemaakt worden.

Textcetera heeft zich tevens gebogen over het format van een portal rondom het Nieuwsboek. Mulkens: “Zodra wij besluiten dat een gebeurtenis een Nieuwsboek kan opleveren, beginnen we ons online te organiseren. We vragen een domeinnaam aan, zetten Facebook en Twitter op en publiceren nieuwsberichten en teasers op het portal.” Het is een middel om verkeer te genereren in de aanloop naar de werkelijke publicatie. Wat betreft marketingdoeleinden werd tevens Bol.com benaderd. “We zijn in gesprek, maar het is even wennen. Hun eerste reactie was ‘wij verkopen geen links’.”

Publieksonderzoek

Voor de redactionele werkzaamheden is inmiddels een pool van ongeveer vijftig journalisten beschikbaar. Het team varieert per ‘boek’ in samenstelling en ontwikkelt journalistieke items over de hype. De lezer krijgt alles in een keer uitgeserveerd en vanuit verschillende invalshoeken. Nieuwsorganisaties kiezen bij een gebeurtenis vaak hetzelfde frame, meent Van der Meer: “Hebben de uitspraken van Wilders geleid tot onrust binnen de Marokkaanse gemeenschap? Wij nemen de tijd voor dit soort vragen.”

Een Nieuwsboek gaat 5.95 euro kosten. Deze prijs is afgeleid van een publieksonderzoek door onderzoeksbureau MediaTest. De kosten van de eerste twee Nieuwsboeken vallen binnen de subsidie van het Fonds. Vanaf dan moeten er 8000 exemplaren verkocht worden om break even te draaien. De resultaten uit het onderzoek van MediaTest geven voor nu voldoende vertrouwen. Van der Meer: “Al zijn er natuurlijk mensen die dit niet interessant vinden, die hier nog geen twee knikkers voor willen betalen.”

‘Verrijkte journalistiek’ was altijd al onderdeel van het Nieuwsboek. Een belangrijk onderdeel, want om dit extra naar voren te laten komen werd gekozen voor een website in plaats van een ePub. Toch is de proefversie rondom de Costa Concordia (zie beeld) niet te vergelijken met bijvoorbeeld Firestorm van The Guardian. Tekst heeft de overhand en filmpjes of geluidsfragmenten zijn extraatjes. Ze zijn niet in het verhaal geïntegreerd. Mulkens: “In Firestorm zitten 12.000 manuren. Dat is voor ons niet haalbaar. Wij hebben gekozen voor een zekere uitstraling, maar het kan altijd mooier. Je kunt zoveel details uitwerken als je zelf wilt.”

Lees meer

Dick van der Meer over Nieuwsboek

Reageer

Geef een reactie

*