Vijf tips voor crowdfunding in de journalistiek

Tijdens de Dag voor Journalistiek Ondernemerschap vertelt hoofdredacteur van VersPers Geesje van Haren over crowdfunding in de journalistiek. Hoe werkt het, en hoe kun je crowdfunding het beste inzetten voor je journalistieke producties? Vijf tips.

Door: Jolien Scholte

Natuurlijk is crowdfunding er om geld op te halen. Maar, stelt Geesje van Haren, je creëert er ook een doelgroep mee. "Het is een middel om een publiek te binden." Met die twee dingen sta je sterker ten opzichte van een eventuele opdrachtgever. Volgens Van Haren vragen mensen naast crowdfunding vaak ook subsidie aan, of doen ze een eigen investering. "Het bedrag dat je op dit moment kunt ophalen met crowdfunding in de journalistiek ligt tussen de 1000 en 5000 euro. Je moet er dus rekening mee houden dat het niet alle uren dekt."

CrowdPress

In navolging van specialistische sites voor crowdfunding als Cinecrowd en Voordekunst, richtte Van Haren CrowdPress op: een platform voor crowdfunding, speciaal voor journalistieke projecten. Makers die een artikel, fotoserie, videoproject, radioproject of multimediaal werk willen maken, kunnen een plan, draaiboek en begroting inleveren. CrowdPress checkt dat vervolgens. "Gewoon om te kijken of je niet alleen gaat schaatsen in Finland, maar ook echt een documentaire gaat maken over schaatsen in Finland." Vervolgens gaat het project online en start het crowdfundproject.

"Het draaiboek dat je inlevert hoeft overigens niet al af te zijn", vertelt Van Haren. "Omdat je niet precies weet hoe de campagne zich ontwikkelt. Beschrijf de eerste drie stappen die je gaat nemen, en de rest volgt dan later wel." Om die onzekerheid over de campagne in te perken biedt CrowdPress, in tegenstelling tot andere platformen, de mogelijkheid tot een plan B. Van Haren: "Als je minder ophaalt dan gedacht kun je een plan B voorleggen aan je donateurs, zodat je een deel van je project alsnog kunt uitvoeren. Met journalistiek is het vaak zo dat het ook met minder geld kan. Laatst was er bijvoorbeeld een project voor vier radio-afleveringen: dat worden er dan uiteindelijk gewoon twee."

Tijdspanne

De beste tijdspanne van een crowdfunding-project is volgens Van Haren gemiddeld veertig dagen. Daarbij richt je je de eerste tien dagen op goede bekenden (familie, vrienden en bedrijven). Zij moeten het begin maken met geld storten, en na die tien dagen zou dan je op 30 procent moeten zitten van het beoogde bedrag.

Vervolgens komt de moeilijkste periode: 20 dagen waarin mensen en bedrijven die je nog niet (goed) kent moeten storten. Als het goed is, dan is dat 50 procent van het totaal, en zit je dus op 80 procent.

Dan ben je op het punt dat je bijna je beoogde bedrag binnen hebt, en ook bijna door je tijd heen bent. Dat motiveert doorgaans ook mensen die nog verder van het project af staan, om toch te storten.

Vijf tips

Tot slot nog vijf tips van Van Haren, om je crowdfunding-project tot een succes te maken.

1. Je pitch moet in één allesomvattende alinea passen. Dat kan alleen tekst zijn, maar beter nog met beeld erbij. Op social media werken filmpjes erg goed.

2. Denk na over hoe je social media inzet. Facebook werkt vaak tegen, omdat mensen wel de facebookposts lezen, maar niet doorklikken. Je moet mensen dus ook echt wijzen op je crowdfunding-pagina, en niet alleen op de facebookpagina. Dat is een veel gemaakte fout.

3. Kies het juiste bedrag. Is het te laag, dan vinden mensen het niet interessant, want dan kan je dat zelf toch ook wel even ophoesten. Is het te hoog, dan denken mensen dat zoveel niet nodig is om dat project te verwezenlijken.

4. De begroting is belangrijk, maar voor het publiek minder interessant. Dat blijkt ook steeds uit onderzoek: het gaat om het groepsgevoel en de betrokkenheid. Details over hoeveel geld je precies waaraan uitgeeft zijn onnodig, en leiden niet tot meer donateurs. Het idee is het belangrijkste, daar worden mensen enthousiast van, en daar willen ze geld voor geven.

5. Als je de publiciteit opzoekt, en bijvoorbeeld bij Hart van Nederland kunt zitten: doe dat dan niet na de eerste paar dagen, maar als je op ongeveer 80 procent zit. Dan willen mensen je namelijk helpen met de laatste loodjes. Als je op 30 procent zit denken ze: dat gaat toch niet lukken.

Tijdens de Dag voor journalistiek ondernemerschap gaf het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek een workshop over het beginnen van een journalistieke start-up. Rick van Dijk gaf uitleg over The Challenge en oud-winnaar Huub Schuijn deelde zijn ervaringen met het publiek.

Lees ook

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*