Virtual reality de toekomst van de journalistiek?

Facebook nam het bedrijf achter de virtual reality-bril Oculus Rift begin dit jaar over voor twee miljard dollar. De NOS haakte vorige week in op de opkomst van deze techniek en streamde de Troonrede live vanuit de Ridderzaal voor het handjevol Nederlandse early adapters die de bril in hun bezit hebben. In de Verenigde Staten experimenteert journalist en filmmaker Nonny de la Peña al jaren met virtual reality en de kansen die het biedt voor de journalistiek.

Als pionier op het gebied van immersive journalism werkt De la Peña in Los Angelos voor de USC’s Annenberg School of Journalism and Communications, waar ze onderzoek doet en werkt aan innovatie virtual reality-projecten die nabootsingen maken van zogenaamde non-fictie events. Virtual reality haalt mensen uit hun vertrouwde omgeving en dompelt ze onder in een nieuwe, onbekende situatie. Dat zien we al langer in bijvoorbeeld de game-industrie, maar wordt binnen de journalistiek ook steeds vaker toegepast.

Syrisch vluchtelingenkamp

Een recente productie van De la Peña is Project Syria, waarin je als deelnemer getuige bent van de bombardementen op Aleppo en vervolgens opduikt in een Syrisch vluchtelingenkamp. “Het zet je als gebruiker op de plaats van handelen en maakt je getuige van een echte gebeurtenis. Je bent niet meer gescheiden door een televisie of computerscherm, het voelt echt of je er zelf bij bent. Op die manier ben je geen toeschouwer meer, maar eerder een getuige.” vertelt De la Peña op de website The creators project

Een ander project waar De la Peña aan werkte is Use of Force, dat het politiegeweld op de Amerikaanse / Mexicaanse grens laat zien. Er verschijnen geregeld verhalen over de situatie rond de grens op tv, online en in print, maar die kunnen de nieuwsconsument niet zo goed laten voelen hoe de situatie ter plekken is als met virtual reality, aldus De la Peña.

Second live bood inzicht

Tegenwoordig hoef je maar een VR-bril op te zetten en je kan je in een andere wereld wanen, bij het eerste project van De la Peña was dat wel anders. Acht jaar geleden bouwde ze samen met kunstenaar Peggy Weil Guantanamo Bay na in de online virtual reality-game Second Life. Dat zette haar aan het denken en ze vroeg zich af hoe virtual reality op andere belangrijke nieuwsverhalen toegepast kon worden. Na een aantal experimentele projecten waarbij de gebruikers zich verplaatsten in een persoon in een stresssituatie ? getuigen van een gevecht en zelfs gemartelde gevangenen ? besloot ze zich volledig te richten op de toepassingen van virtual reality in de verslaggeving van belangrijke (journalistieke) verhalen.

Verschil traditionele media

Het feit dat je met virtual reality getuigen bent van een gebeurtenis, en het niet van een afstand gadeslaat, zorgt voor een compleet andere impact bij de gebruiker. “Iemand die mee had gedaan aan een virtual reality-experiment vertelde me dat ze na twee weken het verhaal nog steeds ‘in haar lichaam’ voelde. Ik denk dat daar het verschil ligt met andere mediavormen. Het is verbazingwekkend om te zien hoe mensen reageren als ze een bril opzetten en plotseling op een andere locatie belanden. Soms proberen ze zelfs te reageren op een situatie en pakken ze bijvoorbeeld hun telefoon uit hun broekzak.”

Ondanks dat virtual reality zich binnen de journalistiek nog in een experimentele fase bevindt, verwacht De la Peña er veel van. “Of het de manier waarop mensen over nieuws denken zal veranderen weet ik niet, maar het zal zeker invloed hebben op de manier waarop nieuws ontvangen wordt, net als dat gebeurde met de komst van radio en televisie. Ik denk dat het de manier waarop mensen verhalen beleven fundamenteel zal veranderen.”

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*