Vlaamse publieken innoveren met VRT Start-up lab

Met VRT Start-up ontwikkelt de Vlaamse publieke omroep nieuwe formats voor digitale mediaconcepten. Stijn Lehaen, manager van VRT Start-up en het Digital Production Centre, vertelt. "Onze opdracht: de vragen beantwoorden die de VRT zich de komende jaren zal stellen."

Door: Dorien Vrieling

YouTube-generatie: ook 60-plussers

Nieuwe digitale concepten, je zou denken dat de publieke omroep die vooral bedenkt om jonge mensen te blijven aanspreken, maar dat blijkt bij de VRT niet de enige doelgroep. "Het gaat ons om de YouTube-generatie," zegt Stijn Lehaen, "Dat zijn niet alleen jongeren, maar dat kunnen ook 60-plussers zijn. Mensen van die generatie worden, op jongeren na, digitaal namelijk het meest volwassen. Ze zijn vaak meer met digitale media bezig dan de werkende mens tussen de 40 en 60."

Twee jaar geleden werd VRT Start-up opgericht. Het laboratorium komt voort uit het besluit om op een andere manier digitale mediaconcepten te ontwikkelen." Onze opdracht is: de vragen beantwoorden die de VRT zich de komende jaren zal stellen." Uit Start-up komen nieuwe formats voort voor allerlei zaken: digitale kanalen, programma’s en producten. Lehaen: "Als we die YouTube-generatie willen blijven bereiken moeten we ons afvragen: hoe kunnen we voor hen relevant blijven? Daar gaat het bij VRT Start-up om."

Content uit het VRT-archief nieuwe relevantie geven

Naast jongeren en zestigplussers ontwikkelt de omroep ook concepten voor een breed publiek, vertelt Lehaen. "Daarbij gaan we vooral na op welke manier het bestaande lineaire aanbod van de VRT beter tot zijn recht komt op digitale platformen." Het gaat bijvoorbeeld over immersive storytelling, manieren om content uit het VRT-archief nieuwe relevantie te geven. Maar ook ‘toegepast nieuws’ is een van de pijlers: actuele content die wordt gebracht op zo’n manier dat de informatie toepasbaar wordt in het leven van mediagebruikers.

Incubator van ideeën

VRT Start-up is overigens geen echte start-up, maar volgens Lehaen veel meer een ‘incubator van ideeën.’ Bovendien staat het lab los van de VRT. Bij de ontwikkeling van ideeën wordt gewerkt met de lean start-up methode en worden korte sprints van enkele weken gemaakt. Ieder project volgt daarbij hetzelfde traject: er worden gebruikersinzichten verzameld, een format wordt ontwikkeld en getest en vervolgens wordt er aansluiting gezocht bij een van de netten van de VRT. MNM, bijvoorbeeld, of de VRT nieuwsdienst. Zo’n afdeling gaat fungeren als een soort sponsor." Vervolgens neemt die sponsor het project over en integreert het.

Omdat VRT Start-up los staat van de rest van de VRT – het heeft een eigen budget en vier medewerkers die alleen voor Start-up werken – kan bij het laboratorium in principe alles ontwikkeld worden. "Het mogen zeker nieuwe dingen zijn. We letten erop dat het binnen het portfolio van de VRT past, maar daar ligt niet teveel nadruk op. We moeten vrij kunnen denken om tot iets te komen."

In het eerste jaar van Start-up lag de focus op de uitdaging om jongeren te bereiken met nieuws. Er werden verschillende digitale nieuwsvormen ontwikkeld, zoals Sambal, waar je memes, filmpjes en online stukken vindt. Niet alleen over landelijke en internationale onderwerpen, maar ook lokaal. "Sambal profileert zich vooral op de social platforms." En dan is er Ninjanieuws, dat volgens Lehaen werd overgenomen door de NOS met NOS Kort: nieuwsfilmpjes van 10 tot 15 seconden, op Snapchat, Facebook en Instagram. "Dat is vrij populair."

Maar VRT Start-up gaat niet alleen over nieuws. Het richtte ook OpenVRT op, een community voor de creatieve industrie in Vlaanderen – ‘van bloggers tot mediakunstenaars en fotografen’, waar zij ideeën kunnen delen en van elkaar kunnen leren. De community organiseert onder andere workshops en hackathons

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*