VPRO Medialab gaat Google Cardboard verspreiden

Volgende week is de officiële opening van VPRO’s Medialab op het Eindhovense Strijp-S-terrein. Persinnovatie sprak met Geert-Jan Bogaerts, hoofd Digitaal bij de VPRO, over wat het Medialab gaat doen. "De VPRO en Eindhoven kunnen elkaar versterken."

Door: Dorien Vrieling

Een omroep die apparatuur aan de man brengt bij de consument? Het gaat echt gebeuren, vertelt Geert-Jan Bogaerts, hoofd Digitaal bij de VPRO. De omroep wil inspelen op de ontwikkelingen rond virtual reality. "In Amerika hebben bedrijven als Sony en Microsoft zich er op gestort en zijn veel media er al mee bezig. Bij virtual reality denken veel mensen aan de Oculus Rift, maar er zijn vormen van hardware die veel goedkoper zijn, zoals Cardboard van Google. Die gaan wij in Nederland verspreiden." Cardboard is een uitvouwbaar kartonnen opzetstuk voor smartphones, dat gecombineerd met wat elastiek en een magneet en de Cardboard-app een virtual reality-device vormt. Het eerste programma dat via Cardboard te zien zal zijn is De Volmaakte Mens.

Niet achter de feiten aanlopen

In het nieuwe Medialab, dat volgende week geopend wordt op het voormalige Philipsterrein in Eindhoven, Strijp-S, gaat de VPRO onderzoek doen naar virtual reality en andere nieuwe platformen en technieken. Nieuw wil zeggen: nog niet omarmd door het grote publiek. "We zien dat het mediagebruik bij het publiek verandert en we willen niet achter de feiten aanlopen," zegt Bogaerts. "Onderzoek is nodig omdat we onze programma’s op de juiste manier moeten vertalen naar nieuwe platformen. Je kunt niet een-op-een tv-programma’s overzetten naar nieuwe distributiekanalen: die programma’s werken bijvoorbeeld niet per se op YouTube, en YouTube-filmpjes niet per se op televisie."

Er zijn vier onderzoekslijnen bedacht, vertelt Bogaerts, en elk onderzoeksproject zal met een of meer van die lijnen te maken hebben. Immersiveness is zo’n lijn: onderzoek naar manieren om media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument te brengen, bijvoorbeeld met virtual reality. Distributie is een andere belangrijke lijn. Bogaerts: "We willen onderzoeken hoe je nieuwe platforms en kanalen, die nu alleen nog door een elite gebruikt worden, tot massamedia kunt maken." De derde lijn: middelen zoeken om media in de publieke ruimte te presenteren: op events als Pinkpop, met beeldschermen en i-beacons. En tot slot: het bij elkaar brengen van twee tegengestelde tendensen. "Aan de ene kant willen we tegenwoordig een gepersonaliseerd media-aanbod, maar we willen ook met elkaar delen wat we kijken. Hoe breng je die twee dingen bij elkaar?"

Uit de Randstadcocon

De VPRO ‘stapt uit haar Randstadcocon’, zoals Bogaerts het zegt, omdat er in Eindhoven veel meer gebeurt op het gebied van design en techniek. "De VPRO en Eindhoven kunnen elkaar versterken. De wethouder drukte het laatst mooi uit, zij zei: ‘We zijn in Eindhoven sterk in design en technologie, onze zwakke kant is reflectie op het maatschappelijk effect ervan.’ In het bedenken van die verhalen, het reflecteren, is de VPRO juist sterk: dat zie je aan programma’s als Tegenlicht en het nieuwe programma De Volmaakte Mens."

Het Medialab, waarvoor drie nieuwe medewerkers zijn aangenomen (twee door de VPRO, een door de gemeente Eindhoven), gaat voor de onderzoeken samenwerken met diverse partners. Er zijn er ongeveer twaalf: opleidingen als de Design Academy en de Technische Universiteit Eindhoven, maar ook culturele organisaties als het Van Abbemuseum en de Dutch Design Week, bedrijfsleven en overheid. Bij elk nieuw project organiseert Medialab een kick-off waarbij alle partners uitgenodigd worden. De bedoeling is dat daar de samenwerkingen ontstaan. "Het idee is dat de onderzoeksprojecten heel breed gedragen worden."

Mislukken is niet erg

Uit de onderzoeken zullen ook pilots voortkomen, en nee, die zullen vast niet allemaal slagen. "Het is een lab, dus er kunnen dingen mislukken, dat is niet erg. Waar je dan aan moet denken? Er staan al projecten op de agenda, maar daar zeg ik nu nog niets over. Je zou je kunnen voorstellen -dit gaan we niet echt doen- dat we rond het programma Missie Aarde een game bouwen met virtual reality, of speurtochten met i-beacons uitzetten. Zo’n pilot zetten we dan bijvoorbeeld uit bij duizend mensen en bij succes gaan we opschalen."

Medialab wordt betaald door verschillende partijen. Er worden organisatiekosten en projectkosten onderscheiden. Van de organisatiekosten komt eenderde uit eigen geld van de VPRO, eenderde van de gemeente Eindhoven en nog eens eenderde van andere partijen, zoals het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Voor de projectkosten wordt per project financiering gezocht, die wordt aangevuld met een eigen bijdrage van de VPRO. Bogaerts: "We bespeuren erg veel enthousiasme, de onderzoeksplannen sluiten aan bij onderwijsinstellingen en culturele organisaties. De bereidheid tot overleg is erg groot."

Reageer

Geef een reactie

*