Wanneer start de eerste oorlogscorrespondent op Snapchat?

Journalisten bereiken geen jongeren, en jongeren zitten massaal op Snapchat. Vormen journalistiek en Snapchat daarom de perfecte combinatie?

Door: Casper Wolfert

Met enorme groeicijfers en een geschatte waarde van 10 tot 20 miljard dollar kan niemand meer om Snapchat heen. De app waarmee gebruikers elkaar foto’s en korte video’s kunnen sturen, heeft naar eigen zeggen zo’n 100 miljoen gebruikers, die dagelijks twee miljard video’s met elkaar delen. Snapchat is razend populair onder tieners, maar onbegrepen door volwassenen. Slate-journalist Will Oremus schreef een vermakelijk stuk over zijn pogingen de Snapchat-interface te doorgronden en stelt dat iedereen boven de 25 te oud is om de app te begrijpen. Daarmee vormen de gebruikers precies de doelgroep die nieuwsmedia maar nauwelijks weten te bereiken. Maar hoe gaat dat in de praktijk?

Is Snapchat wel geschikt voor harde journalistiek?

In januari lanceerde Snapchat de Discoverfunctie: een aparte pagina binnen de app waarop elf mediaorganisaties hun eigen kanaal uitbaten, waaronder CNN, Vice, Buzzfeed en MTV. Elke dag leveren de partijen een ‘editie’ met een aantal filmpjes, foto’s en artikelen waar de gebruiker doorheen kan swipen. De ‘edities’ zijn volledig voor de smartphone ontworpen, wat tot een uiterst gelikte gebruikerservaring leidt. Veel beter dan een website of de gemiddelde nieuwsapp: foto’s zijn mooi beeldvullend, vaak voorzien van achtergrondgeluid en er worden veel animatie-effecten gebruikt. Dat maakt de producties ook zeer arbeidsintensief: er worden aparte Snapchat-ontwikkelaars en -redacteuren voor aangenomen. De vraag is hoe goed hard nieuws past bij het (v)luchtige karakter van Snapchat. Is Snapchat wel geschikt voor harde journalistiek? Helaas heeft het bedrijf het haar mediapartners verboden om ook maar iets bekend te maken over de gebruikscijfers. Wat we wel weten is dat het kanaal in het begin veel bezoekers trok maar het aantal bezoekers al snel halveerde. Door een design-tweak nam het bezoek weer sterk toe. Veel zinnigs valt daar dus nog niet over te zeggen. Voor de journalistiek zijn deze algemene cijfers ook niet zo interessant. Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de cijfers van de échte journalistieke producties: Hoe goed worden Vice’s reportages over Oekraïne bekeken? Of CNN’s verhaal over MH370? Volgens een anonieme bron is het kanaal van Cosmopolitan op dit moment het populairst en dat is niet bepaald de waakhond van de democratie.

RTL New York op Snapchat

RTL New York op Snapchat

NOS op 3 op Snapchat

NOS op 3 op Snapchat

Experimenten van NOS en RTL

Snapchat heeft de Discoverfunctie nog niet uitgerold naar andere landen, en is bovendien zeer strikt met het aantal partijen dat deel mag nemen. Er passen maar elf mediaorganisaties op de overzichtspagina en voor elke nieuwe partij moet een bestaande partij verwijderd worden, vindt het bedrijf zelf. Toch wordt er door Nederlandse media ook al geëxperimenteerd met Snapchat, via een eigen account waar iedereen vrienden mee kan worden. De New Yorkse redactie van RTL Nieuws gebruikt Snapchat om een kijkje achter de schermen te geven: er wordt aangekondigd welke reportages er vanavond in de uitzending zitten en je ziet beelden van redactievergaderingen en stand-ups op locatie. De NOS maakt een apart bulletin voor Snapchat: de NOS Snaplines. Daarin leest de NOS op 3 redactie op speelse wijze het nieuws voor. De nadruk ligt op luchtige nieuwtjes (de presentatrice glijdt van de trapleuning terwijl ze vertelt over de opening van de grootste glijbaan ter wereld). Niets mis mee, en goed dat hier mee geëxperimenteerd wordt, maar ik zie niet zo snel hoe je in dit format serieuze berichtgeving kan verwerken over bijvoorbeeld een zelfmoordaanslag in Irak.

Vraag is of zulke zware onderwerpen misschien niet bij het platform passen, tussen alle selfies en de vrolijke, positieve uitstraling. Zitten de snappende jongeren dan niet op serieuze berichtgeving te wachten? Of wordt er gewoon nog te weinig mee geëxperimenteerd? Het duurde immers ook even voor Facebook een journalistiek kanaal werd. Ik ben in elk geval heel benieuwd wat er gebeurt als een Nederlandse partij serieuze verslaggeving doet via de app. Een oorlogscorrespondent op Snapchat, wat zou dat opleveren?

Nog wat uitleg nodig over Snapchat? Lees meer bij The Verge

Snapchat accounts
NOS: nosnieuws
RTL New York: rtlnieuwsny

Reageer

Geef een reactie

*