Wat Facebook Live betekent voor tv-zenders

Nieuws | Blogs

VOD, SVOD, OTT, livestreams: elke branche heeft zijn eigen jargon. Tijdens het Mediapark Jaarcongres werd daar ‘the stream’ aan toegevoegd. Oprichter van Storythings Matt Locke, een expert in digitale innovatie, vertelde de aanwezige mediapartijen dat inhoud niet langer gemaakt wordt voor de oplage of voor de zender, maar om te delen op de stream (timeline) van het publiek. Producten, zoals kranten en tijdschriften, worden ontvlecht en ontbundeld en elk element wordt vervolgens in nieuwe toepassingen, in nieuwe bundels getoond. Blendle is hier een goed voorbeeld van: zij hebben kranten en tijdschriften ontbundeld en opnieuw ‘geblend’. Het product is nu de nieuwe bundel, de ‘stream’.

De stream wordt meer gepersonaliseerd

Maar de stream heeft ook beperkingen. Een krant of tijdschrift had je op een gegeven moment uit, maar de stream met updates gaat maar door; er komt geen einde aan. Om de stream aantrekkelijk te houden voor het publiek moet deze ook continu veranderen, zowel wat betreft updates als wanneer het gaat om mogelijkheden en gebruik. De stream zal, volgens Locke, (nog) meer gepersonaliseerd worden en dwingender worden, onder andere door de toevoeging van live-elementen aan de tijdlijn. Facebook Live is daar een voorbeeld van, waarmee al een groot aantal media organisaties aan het experimenteren is – al dan niet betaald door Facebook. Ook de NOS zet Facebook Live in rondom grote nieuwsgebeurtenissen, overigens zonder daar een vergoeding van Facebook voor te ontvangen.

Waar traditionele televisie en radio zich door de komst van Netflix en Spotify al steeds meer focussen op on-demand, lijkt het live uitzenden nog iets te zijn wat traditionele media als hun exclusieve terrein zien. Maar is het dat wel, en zo ja, hoe lang nog, nu de techreuzen zich ook op live storten?

Televisierechten waren van oudsher geografisch georganiseerd. Met de komst van Netflix (Originals), HBO, Twitch en Red Bull Media geldt dat steeds minder. Deze partijen richten zich op het aanbieden van inhoud en series in zoveel mogelijk landen tegelijkertijd. De kijkers wonen immers niet alleen in de VS. Over de hele wereld kijkt men naar Red-Bullvideo’s van Max Verstappen, naar Game of Thrones en -degenen die onder de twintig zijn- naar games en gamers op Twitch. Game-ontwikkelaars lopen hier sowieso in voorop, zij weten al sinds de jaren 90 dat hun online multi-playergames een wereldwijd gamers publiek trekken dat real-time met elkaar de videogame speelt.

Continu in contact met het publiek

Daar waar nog steeds rechten per land verkocht worden, creëren de techbedrijven een lokale samenwerking met de rechthebbenden. Zo zijn bijvoorbeeld de EK-samenvattingen van de NOS ook op ons NOS Sport YouTubekanaal te vinden. En zo geldt dat ook voor de Duitse en Franse omroepen die het EK uitzenden. De dagelijkse modus van het publiek verplaatst zich naar real time. Voor Facebook, Google, Twitter, Amazon en Snapchat is dat geen nieuws. Zij zijn continu in contact met het publiek en leren van het gedrag van het publiek. Op basis daarvan passen ze hun algoritmes en functionaliteiten aan.

Snapchat lijkt in alle opzichten de tijdgeest mee te hebben en is ook zo’n voorbeeld van real-time: er is geen archief en na 24 uur is gewoon alles weg. Er groeit nu een generatie op die films en muziek niet bezit en niet opslaat voor een archief. Het media-aanbod moet er gewoon zijn op het moment dat zij het willen bekijken of beluisteren.

Wat doet Twitch.tv?

Een kanaal als Twitch.tv, eigendom van Amazon, faciliteert anderhalf miljoen broadcasters (gamers) en bereikt 100 miljoen kijkers per maand (cijfers van 2015). Op een willekeurig moment streamen zij meerdere games live via hun eigen site. Over Twitch hoor je overigens nog weinig op mediabijeenkomsten, misschien omdat het nu (nog) zo weinig op TV lijkt. Maar wat gebeurt er als Amazon de gebruikservaring van Twitch en Prime, hun cloud-oplossing en de generieke doelgroep van Amazon combineert tot een wereldwijd live tv-kanaal? Komen wij als Nederlandse partijen dan nog aan bod?

Laten wij ons nu alvast bezig gaan houden met deze mogelijkheid. Met technische innovaties, persoonlijke recommendations en nieuwe producten en niet alleen met de tv-programma’s voor het nieuwe televisieseizoen, want als content de oplossing zou zijn in dit veranderende landschap, dan hadden de traditionele media allang gewonnen.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.