Jongeren zijn het meest bereid om voor online nieuws te betalen

5974012920_699dc19162_b

Vanwege dalende advertentie-inkomsten en de concurrentie van gratis online nieuws, experimenteren nieuwsmedia met nieuwe betaalmogelijkheden. Tot nu toe is slechts een minderheid van de lezers bereid te betalen voor online nieuws.

Mensen die voor gedrukt nieuws betalen, doen dat ook eerder voor online nieuws (of verwachten dat in de toekomst te gaan doen). Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit Oxford, waarbij de nieuwsconsumptie van 12.500 burgers uit zes verschillende landen onder de loep werd genomen. Ze keken naar Frankrijk, Duitsland, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

De onderzoekers gebruikten voor hun onderzoek data uit een internationaal enquête-onderzoek van het Reuters Institute, waarin deelnemers werden bevraagd over hun nieuwsgebruik (broadcast, print, online), hun online activiteit en houding ten opzichte van het nieuws.

Prijskaartje van nieuws

Volgens de onderzoekers van de universiteit van Oxford zijn mensen die al betalen voor gedrukt nieuws eerder bereid voor online nieuws te betalen, doordat die groep mensen beseft dat er aan online nieuws ook een prijskaartje hangt.

Jongeren zijn meer gewend om te betalen voor digitale media, zoals Netflix en Spotify

Daarnaast keken de onderzoekers naar verschillen tussen leeftijdsgroepen. Hieruit blijkt dat vooral jongeren (tussen 17 en 31 jaar) bereid zijn om te betalen voor online nieuws, of dit in de toekomst verwachten te doen. Dit in tegenstelling tot oudere respondenten. De ‘digitale generatie’ zou volgens de onderzoekers meer gewend zijn om te betalen voor digitale media, zoals Netflix en Spotify, waardoor zij ook het betalen voor online nieuws als iets normaals zien.

Betalen of niet

Hoewel de bevindingen goed nieuws lijken te zijn voor de journalistiek, moet er volgens de onderzoekers niet te vroeg gejuicht worden: het aantal mensen dat daadwerkelijk voor online nieuws betaalt blijft nog steeds klein. De vraag is of mensen die verwachten te betalen voor online nieuws, dit in de toekomst ook daadwerkelijk gaan doen.

Ritchard Fletcher & Rasmus Kleis Nielsen. Paying for Online News: A comparative analysis of six countries. Digital Journalism.

Foto door Jason Tester Guerrilla Futures

Wat zegt de Wetenschap?

In de rubriek Wat zegt de Wetenschap? geeft Dirck de Kleer regelmatig een update van relevante wetenschappelijke publicaties over journalistiek.

Deel dit artikel:

Over Dirck De Kleer

Dirck de Kleer is freelance journalist en onderzoeker. Hij rondt in 2018 een master Media en Journalistiek af aan de Erasmus Universiteit en ambieert hieraan vervolg te geven met een master Politieke Wetenschappen in de Verenigde Staten.

Reageer