Negatieve media-aandacht tijdens campagneperiode heeft geen effect op steun voor politici

Premier Mark Rutte

Mediaberichtgeving over politici heeft invloed op het stemgedrag van burgers. Maar opvallend genoeg heeft positieve media-aandacht een veel groter effect dan negatieve media-aandacht. Sterker nog: negatieve aandacht heeft tijdens de campagneperiode helemaal geen nadelige gevolgen voor politici.

Dat stellen Nederlandse onderzoekers. Zij deden onderzoek naar de media-aandacht voor Nederlandse partijleiders in dagbladen en onderzochten of positieve en negatieve berichtgeving over deze politici en hun karaktereigenschappen een invloed hebben op de stemintenties van burgers.

Positieve en negatieve media-aandacht 

Hiervoor analyseerden zij berichtgeving over Nederlandse partijleiders in alle Nederlandse dagbladen tussen 2006 en 2012. Er werd gekeken of politici positief of negatief werden beoordeeld op bepaalde karaktereigenschappen, zoals communicatievaardigheden en integriteit. Daarnaast maakten de onderzoekers gebruik van het EenVandaag Opiniepanel; een dataset over stem-intenties, bestaande uit 50.000 respondenten en 110 interviews.

Uit het onderzoek blijkt dat positieve media-aandacht een positief effect heeft op de stem-intentie van burgers en negatieve media-aandacht een negatief effect. Hoewel deze uitkomst niet verrassend is, is het opvallend dat de invloed van positieve media-aandacht vele malen groter is dan die van negatieve media-aandacht.

Campagneperiode

Daarnaast zorgt de campagneperiode voor een verrassende wending; negatieve media-aandacht blijkt in die periode überhaupt geen effect te hebben, het schaadt politici gedurende die weken dus niet. De onderzoekers geven aan geen directe verklaring te hebben voor deze opvallende uitkomst.

In het onderzoek zijn alleen dagbladen meegenomen in de analyse, het is dus niet duidelijk of de resultaten ook gelden voor televisie- of radio-uitzendingen. Evenmin houdt het onderzoek rekening met de populariteit van politieke partijen in de peilingen. Dit is jammer, menen de onderzoekers, omdat die populariteit ook van invloed kan zijn op de stemintentie van burgers.

Loes Aaldering, Tom van der Meer & Wouter van der Brug. Mediated leader effects: The impact of newspapers portrayal of party leadership on electoral support. The International Journal of Press/Politics

Wat zegt de wetenschap?

In de rubriek Wat zegt de Wetenschap? geeft Dirck de Kleer regelmatig een update van relevante wetenschappelijke publicaties over journalistiek.

Foto door Superchango

Deel dit artikel:

Over Dirck De Kleer

Dirck de Kleer is freelance schrijver en onderzoeker. Hij rondt in 2018 een master Media en Journalistiek af aan de Erasmus Universiteit en ambieert hieraan vervolg te geven met een master in de Verenigde Staten.

Reageer