Wie hooghartig de neus ophaalt, heeft bij voorbaat verloren

Het 67ste congres voor nieuwsmedia, zoals dat de afgelopen week in Washington DC werd gehouden, gaf op zijn minst een leuke tegenstelling tussen de wat meer behoudende bedrijven en de clubjes die over weinig anders kunnen praten dan Twitter, eyeballs, pageviews en Millennials.

Door: René van Zanten

Er zijn nog altijd uitgevers en hoofdredacteuren die komen uitleggen dat papieren kranten en tijdschriften nooit zullen verdwijnen, althans voorlopig niet. En het lijkt nog altijd alsof ze dat alleen maar zeggen omdat ze niet weten wat ze anders moeten doen. Natuurlijk, ze hebben sites, ze hebben apps voor de tablet en de smartphone, maar het geld dat daar in zit wordt nauwelijks terug verdiend, laat staan dat het bijdraagt aan ‘ het resultaat van de onderneming’.

De Heilige Graal nog niet gevonden

Er zijn nieuwsmedia-bedrijven die van alles doen om het hoofd boven water te houden, maar de Heilige Graal nog niet hebben gevonden. En er zijn bedrijven, en dat was dit jaar eigenlijk echt voor het eerst, die de overstap van papier naar digitaal met succes aan het maken zijn. Het Noorse Schibsted is zo’n bedrijf, dat al vroeg heeft onderkend dat de toekomst voor papier eindig is. Het bedrijf heeft al heel lang een fantastische site en loopt doorgaans ver vooruit op ontwikkelingen, met smartphones, met tablets, met data en nu ook met beeld (het bedrijf investeert zwaar in televisie).

The Guardian is zo’n voorbeeld. Ooit een puur Engelse krant met een oplage van 200.000 (wat toen in Engeland een positie in de middenmoot betekende). Het bedrijf beschikt over een eerbiedwaardige oorlogskas, dankzij de nalatenschap van de oprichters van de krant. Al dat geld wordt geïnvesteerd in experimenten om een relevante nieuwsorganisatie te blijven.

Vleugels uitslaan ver buiten de eigen landsgrenzen

Het opvallende en interessante is, dat beide genoemde organisaties hun vleugels hebben uitgeslagen, ver buiten de eigen landsgrenzen. De Guardian (papieren oplage nu nog honderdduizend, maar tientallen miljoenen bezoekers online) heeft zelfs plannen om wereldwijd van betekenis te worden met inmiddels stevige voet aan de grond in de VS en Australië. Jarenlang werd er gemopperd op congressen als deze dat je met internet nog niet een tiende kunt verdienen van wat er met papier werd verdiend. Toen al werd wel gefluisterd en later hardop gezegd dat dat wellicht betekent dat je gewoon je bereik minstens moet vertienvoudigen.

Het internet, de data die daaraan kunnen worden gekoppeld en de algoritmes die alle gedrag van gebruikers razendsnel kunnen analyseren, maken dat vandaag de dag makkelijker dan ooit. Zou het werkelijk zo eenvoudig zijn? Ja hoor. Sites die thema’s en verhalen brengen die mensen willen, groeien exponentieel. Dat kan soms weinig verheffend nieuws zijn, maar ook knap gepresenteerd nieuws. En nieuws kan zo veel sneller worden gebracht en zo veel beter worden gepresenteerd, ook al weer dankzij alle nieuwe technieken.

Het gaat nog altijd om relevantie

Het geldt ook voor nieuwe bedrijven. Snapchat biedt dagelijks de keus uit zo’n tienduizend foto’s bij het nieuws, Crowdynews (Nederlands bedrijf!) sorteert bij elk verhaal en thema alle relevante feiten, foto’s en opmerkingen van social media. Er is niet zo veel veranderd: het gaat nog altijd om relevantie, het gaat nog altijd om bereik. Alleen kunnen we relevatie nu meten (per seconde) en binnen het bereik segmenteren.

En om dat te bereiken moeten nieuwsorganisaties ver gaan. De nieuwste generatie (millennials) wil straks een combinatie van nieuws, games en virtual reality beleven op de Apple Watch of welke ‘ wearable’ dan ook. Wie daar hooghartig de neus voor ophaalt, heeft de slag om de nieuwsgebruiker bij voorbaat verloren.

Wen er aan, uitgever, dat straks een belangrijk deel van het nieuws door algoritmes wordt verzorgd. Maak daar gebruik van door de journalisten die als gevolg daarvan meer tijd krijgen nog betere en mooiere producties te laten maken. Wen er aan dat de gebruiker niet meer iemand is die nieuws consumeert, maar daarover wil meepraten, misschien zelfs wel aan bijdragen, maar in elk geval verleid moet worden, want een onwaarschijnlijke hoeveelheid keuzes moet of kan maken. Wen er aan, dat data van levensbelang zijn. Wie bekijkt wat, wanneer, hoe lang, via welk platform? Het is allemaal te achterhalen en van eminent belang voor het bijstellen van de strategie. Wen er aan dat de smartphone het dominante platform wordt, dat beeld de overhand krijgt, dat bedrijven nieuws zoeken bij advertenties, in plaats van andersom.

Ja, een nieuwe wereld. Maar wel spannend. We kunnen er maar beter aan wennen.

Lees meer

Lees hier meer over het 67th World News Media Congress

Reageer

Geef een reactie

*