Wij brengen vandaag het nieuws van morgen’

De ochtendkrant Berlingske, een van de drie grootste kranten in Denemarken, publiceert sinds maart alle artikelen uit de ochtendkrant de avond ervoor al online. Het experiment lijkt een bescheiden succes. Na Berlingske kiezen nu meer Deense kranten ervoor ‘het nieuws van morgen vandaag al te leveren’, aldus Anders Hvass, online nieuwsmanager bij het ochtendblad.

Door: Eva Bosgraaf

Hvass was medeverantwoordelijk voor de beslissing het ochtendnieuws al in de avond te publiceren. "De krant is dan toch al klaar. Alles wat er vanaf dat moment nog met de krant gebeurt is drukken en distribueren, dus daar veranderen de artikelen toch niet meer van. Om tien uur ’s avonds is het nieuws ‘vers’ en onze lezers zouden het dan al moeten kunnen lezen als ze dat willen."

‘Iedereen kan zien wat we te bieden hebben’

Berlingske veranderde in maart de online strategie. "We werken nu volgens het New York Times-model, waarbij iedereen tien artikelen per maand gratis mag lezen", zegt Hvass. "De invoering van die maatregel leek ons een goed moment om ook te beginnen het ochtendnieuws al in de avond te publiceren, zodat iedereen – niet alleen onze abonnees – kan zien wat we te bieden hebben." Voor mensen met een digitaal of traditioneel abonnement was de krant in PDF-vorm al langer ’s avonds beschikbaar. Sinds de nieuwe site biedt Berlingske alle artikelen nu ook aan in geoptimaliseerde digitale vorm, toegankelijk via de betaalmuur op de site of mobiele apps.

Volgens Hvass moeten lezers de artikelen kunnen lezen op het moment dat het nieuws is. Angst dat zijn strategie ten koste gaat van traditionele krantenabonnementen heeft hij niet. Integendeel. "We hopen op deze manier uiteindelijk juist méér abonnees te krijgen. Immers, door deze maatregel kan iedereen zien hoe dicht we op het nieuws zitten." De Deen voorspelt een verschuiving in nieuwsconsumptie: "Mensen willen het harde nieuws zodra het er is, maar voor achtergrond, opinie en duiding zullen ze toch naar de krant blijven grijpen. Daar zijn ze gewoon aan gewend en dat zie ik niet zo snel veranderen."

De ‘illusie van onmiddellijkheid’

Ook denkt Hvass niet dat de online strategie ten koste gaat van de ‘illusie van onmiddellijkheid’ die mensen bij de gedrukte krant hebben. "Natuurlijk wordt de krant niet minder actueel door deze maatregel in de ogen van onze lezers. Daar hebben we van te voren wel over gepiekerd, maar uiteindelijk begrijpen mensen best dat er een tijd zit tussen het moment van schrijven van de artikelen en het moment waarop zij dat in hun krant lezen. We hebben er in ieder geval geen enkele klacht over gekregen, terwijl mijn ervaring is dat veranderingen aan de krant altijd wel zorgen voor een paar ontevreden lezers."

Cijfers over het succes van de strategie heeft de Deen niet. Hvass: "Dat is nogal moeilijk te meten, omdat deze verandering samenhangt met een grote verandering in onze digitale strategie. Maar we zien in ieder geval een grote piek in onze bezoekersaantallen vlak na 22:00 uur, dus het lijkt er op dat mensen ons verse nieuws weten te vinden." Hvass weet wel dat het aantal lezers dat de hele krant in PDF-vorm in de avond leest ‘aanzienlijk kleiner’ is dan het aantal lezers dat een aantal artikelen in de speciale app leest. "Ik denk dat ons nieuws op dat moment echt dient als nieuws op het tweede scherm. Mensen lezen de krant terwijl ze naar het televisienieuws kijken. Dat is toch fantastisch voor een ochtendkrant?"

Reageer

Geef een reactie

*