‘Wij doen het onderzoek voor de samenleving’

Datajournalistiek is nog een relatief klein onderdeel van het Duitse journalistieke landschap. De start-up CORRECT!V wil daar verandering in brengen. Het bedrijf haalt de ProPublica-benadering naar Duitsland en stelt de eerste non-profit onderzoeksjournalistieke nieuwsorganisatie van het land te worden. ‘Wij doen het onderzoek voor de samenleving’

Door: Pieter Rebel

De plannen voor de komende jaren zijn groots: er wordt gemikt op dagbladen, tijdschriften, radio en tv als afnemers van de onderzoeksjournalistieke stukken die Correct!v gaat maken. Waar de media soms worstelen met het vervullen van de waakhondfunctie, ziet Correcti!v zichzelf als een van de oplossingen. Dat doen ze door onderzoeksjournalistiek betaalbaar en bereikbaar te maken voor Duitse mediaorganisaties. Bij het kiezen van te onderzoeken onderwerpen wordt geluisterd naar de wens van zowel lezers als afnemers.

Momenteel bestaat Correct!v uit een team van zeven man, maar ze hopen het eerste jaar te groeien tot een redactie van 20 redacteuren. Het huidige team is goed geworteld in het Duitse medialandschap. Zo was oprichter en hoofdredacteur David Schraven head of investigations bij Funke Mediagroep. Door deze en andere netwerken hoopt Correct!v content makkelijk aan de man te kunnen brengen bij bestaande mediaorganisaties.

Educatieve rol

Naast het journalistieke werk, neemt Corret!v ook een educatieve rol aan. Ervaren redacteuren gaan het land in om journalisten datajournalistieke vaardigheden bij te brengen. Ook burgers worden bij dit educatieprogramma betrokken om de samenleving meer toegang te geven tot publieke informatie en zo de transparantie te bevorderen.

Publiek betaalt mee

Het initiatief wordt financieel ondersteund door de Brost Foundation met een miljoen euro per jaar, voor de komende drie jaar. Naast deze steun vraagt Correct!v het publiek ook om een bijdrage. Via een membership, waar maandelijkse bedragen vanaf vijf euro aan gekoppeld zijn, krijgt het publiek aanvullende achtergrondinformatie, gratis boeken en toegang tot evenementen. Daarnaast worden er ook inkomsten verwacht uit donaties en subsidies. Advertenties zijn geen optie voor het platform, is op de website te lezen. Doel is om over een paar jaar een jaarlijks budget van 3 a 4 miljoen euro te hebben.

Toekomst

Dat Correct!v Duitslands eerste grote nonprofit onderzoeksjournalistieke nieuwsorganisatie is, hoeft geen garantie te zijn voor succes. Onderzoeksjournalistiek is nog niet groot in Duitsland, wat met name komt door de privacywetgeving van het land, wat echt diep graven moeilijk maakt. Een nieuw Duits avontuur dus, we zijn benieuwd hoe het ze vergaat.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*