Wij groeien onwijs’

Vice Media groeit, en daarmee krijgt ook Vice Media Benelux letterlijk én figuurlijk meer bewegingsruimte. Het aantal leden in ‘team Nederland’ verdubbelde de afgelopen twee jaar en nog steeds staat er een hele rits aan vacatures online. Waar betaalt Vice al die uren van? En wat kunnen we de komende tijd in Nederland verwachten?

"We groeien onwijs", stelt Perre van den Brink. "Sinds 2013 is het aantal werknemers verdubbeld naar 70 en we hebben 1.2 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is alleen in Nederland", benadrukt hij. Van den Brink is zowel Head of Content als Creative Director bij Vice Media Benelux. Hij begon drie jaar geleden en is verantwoordelijk voor de content op alle Nederlandstalige platformen. De enorme investering van een half miljard die Vice Media onlangs binnenharkte zal ook een uitwerking hebben op Vice Media Benelux. Zo zal het televisiekanaal waaraan in Amerika hard wordt gewerkt, op den duur ook in Nederland worden gelanceerd.

Verdienmodel

Alle content op de platformen van Vice is gratis toegankelijk. "Content op internet is voor iedereen. Dat is onze filosofie", stelt de hoofdredacteur. Maar Vice Media laat haar toekomst niet alleen afhangen van gulle gevers en investeerders. Het bedrijf heeft, naast Vice Media, nog twee grote takken die samen verantwoordelijk zijn voor een groot aandeel van de omzet. Eén daarvan omhelst het inkopen van banners om die vervolgens over een groot netwerk van partnerwebsites te verspreiden. Van den Brink: "Op die manier kunnen we een groot bereik genereren voor onze klant en dat maakt het voor hen aantrekkelijk."

Daarnaast produceert de redactie van het bedrijf op grote schaal gesponsorde content en dat gaat verder dan het plaatsen van een aangeleverde advertorial of een interview met een CEO. Alle redactieleden doen eraan mee, verzekert Van den Brink. "We gaan op zoek naar verhalen die echt zijn en maken daar gesponsorde content van. Dus voor een bedrijf dat innovatief is, gaan we op zoek naar een echt verhaal over innovatie." Een voorbeeld is dit filmpje dat Vice produceerde voor Vodafone. "Dat ging echt viral." Gesponsorde content die op de eigen platformen van Vice terechtkomt draagt het label ‘sponsored’.

Onderdompelen

Alles wat aan inkomsten binnenkomt gaat terug naar de redactie, stelt Van den Brink. Hoe gaat die te werk? Hij begint met te benadrukken wat de redactie juist niet doet, namelijk: onderwerpen behandelen omdat ze nu eenmaal spelen. "Onze onderwerpen ontstaan altijd vanuit een redacteur. Dat vereist een strenge selectie van ervaringsdeskundigen die ook kunnen schrijven. Als ik iemand zoek die over het uitgaansleven gaat, wil ik iemand die elke nacht de meest uiteenlopende clubs bezoekt."

Een ander belangrijk kenmerk van de redactie is de werkwijze van de verslaggevers, vindt Van den Brink. Hij doelt natuurlijk op de Gonzo-achtige verslaggeving waarbij journalisten zich onderdompelen in de situatie die ze beschrijven. Van den Brink: "Op die manier kun je met een persoonlijker verhaal komen. Nieuws moet je niet van de zijlijn bekijken. Het is ook niet onze taak om objectief te zijn. Jonge mensen gaan verder kijken. Zoeken zelf de verschillende kanten en vormen op basis daarvan hun mening."

Groeien in de breedte

In Nederland moet die redactie zich op korte termijn meer gaan bezighouden met lokale onderwerpen. De lancering van Vice Nieuws staat namelijk voor eind van dit jaar op de planning: met alleen maar nieuws van eigen bodem. Daarnaast zullen er meer themaplatformen in het Nederlands verschijnen, zoals Vice Sports en Munchies: "Daar gaat het over alles wat met eten te maken heeft. Over superfoods, maar ook over vette meuk. We gaan bijvoorbeeld een serie maken waarin we met chefs gaan eten in hun favoriete restaurant en dronken worden."

De introductie van deze themaplatformen is nodig om te blijven groeien, legt Van den Brink uit. "Onze doelgroep is eindig en dan moet je het in de breedte zoeken. We merken dat het werkt. Hoe langer een platform bestaat, hoe meer mensen niet via Vice komen, maar ons via andere wegen weten te vinden."

Vice offline

Vice Media Benelux heeft tevens offline-ambities. Er zijn nog geen concrete plannen, maar een tv-programma staat wel op het verlanglijstje. Van den Brink verklaart: "Sinds Vice in Amerika op HBO zit is het bereik enorm vergroot. Bovendien is de perceptie van het merk veranderd. Anderen nemen ons nu serieuzer. Als je op tv verschijnt is dat een soort stempel van goedkeuring." Verder ligt er een compleet televisiekanaal in de planning. "Dat is onderdeel van de deal met A&E Networks. In eerste instantie ontwikkelen we dat in Amerika, en later is het de bedoeling om het ook in andere landen te lanceren."

Al met al maakt de hoofdredacteur naar eigen zeggen deel uit van een bedrijf in een spannende fase. "We zitten niet stil en dat maakt het juist zo leuk. Zodra we alles onder controle hebben verzinnen we weer wat nieuws." Hij noemt als voorbeeld nog een project waar hij bijzonder enthousiast over is: Vice werkt momenteel namelijk samen met productiebedrijf 100% Halal aan een heuse bioscoopfilm. Prins, zoals het ‘moderne sprookje’ gaat heten, zal in het eerste kwartaal van 2015 in de Nederlandse bioscopen draaien. Waarom maakt een bedrijf als Vice een film? "Eromheen maken we straks allerlei interessante producties, maar stiekem is het ook heel vet om een film te maken."

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*