Wonderlijk mooie dingen uit Vlaanderen

De Compact Disc Dummies kregen steeds meer plezier in hun act; een soort house-muziek met een psychedelische ondertoon. Betoverende muziek, al kreeg ik steeds meer de indruk dat ik één van de weinigen was die het echt mooi vond. De setting: gebouw Ancienne Belgique in Brussel; de aanleiding: het tweejarig bestaan van het iMinds Media Innovatie Centrum (MiX).

Door: René van Zanten, algemeen directeur

Links en rechts begon het publiek onrustig te worden. De twee muzikanten hadden al een paar keer het publiek bedankt, maar begonnen telkens weer opnieuw. De bedoeling was dat we allemaal zouden meedoen aan de act, door via een speciale site foto’s te maken die dan achter de beide headbangende musici vertoond zouden worden. Maar de site was moeilijk te vinden en de meeste toeschouwers zaten vertwijfeld met de smartphone in de hand te zoeken, sommigen verkozen voortijdig de aftocht en gingen op zoek naar een pint in de lobby van het gebouw. De mix van de toenemende radeloosheid in de zaal en de bedwelmende ritmes op het podium kreeg iets magisch.

Maar dat nam allemaal niet weg, dat daar een mooi programma werd gepresenteerd. iMinds is – zou je kunnen zeggen – de Vlaamse pendant van ons Stimuleringsfonds. Met een paar duidelijke verschillen: ze krijgen aanzienlijk meer geld, ze ‘bedienen’ alle media én ze kiezen bewust voor grotere projecten, waarbij ze streven naar samenwerking tussen mediabedrijven, technologie en universiteiten.

Omdat ons fonds zich binnenkort Stimuleringsfonds voor de Journalistiek mag gaan noemen – en daarmee ook meer dan nu kan gaan betekenen voor bijvoorbeeld omroepen – was het de moeite waard om eens te zien wat de opzet van iMinds heeft opgeleverd. Drie projecten passeerden de revue en dat loog er niet om. Het varieerde van een speciale tablet voor kinderen (de Wanagogo) via programma’s waarmee diepe analyses van klanten (gebruikers-)bestanden kunnen worden gemaakt, tot Media ID. Dat laatste is een binnenkort te lanceren applicatie, waarmee iedereen met één (eigen) wachtwoord en één betalingssysteem toegang heeft tot alle media. Daarmee zou je in Nederland dus een film kunnen bestellen en betalen bij Netflix tot en met het kopen van een artikel bij Blendle. Géén verschillende wachtwoorden (één keer aanmelden is genoeg voor toegang tot alles wat met media te maken heeft) en eenvoudig met één klik betalen.

Dat zijn momenten dat je denkt: er worden in dat Vlaanderen toch wonderlijk mooie dingen bedacht. Het is goed om dat in de gaten te houden en wellicht zo’n bedrijf als Media ID eens uit te nodigen om naar Nederland te komen. Of we gaan met z’n allen naar Brussel, want die stad was aanzienlijk leuker dan ik me herinnerde. En dat allemaal op anderhalf uur rijden.

Lees meer blogs van René van Zanten

Lees meer

Klik hier voor meer informatie over iMinds

Reageer

Geef een reactie

*