Zwagerman: ‘Gooi nou eens die kassa open!’

Online betalen voor journalistieke content is nog steeds niet erg vanzelfsprekend, maar waarom? En hoe kan dat veranderen? Op die vragen krijg je antwoord tijdens de bijeenkomst ‘Open de kassa!’ op 29 mei. Moderator Marianne Zwagerman gunt ons alvast een voorproefje van wat tijdens de bijeenkomst komen gaat.

Door: Sean van der Steen

De bijeenkomst ‘Open de kassa!’ wil, zoals de naam al doet vermoeden, voor elkaar krijgen dat uitgevers massaal de online kassa openzetten en geld gaan verdienen met hun digitale content. Maar, wacht even – deden ze dat niet al? "Ja," zegt Marianne Zwagerman, "dat deden ze vroeger wel, maar op internet – waar alles van het begin af aan gratis moest – is dat niet zo vanzelfsprekend. Er is content en er zijn mensen die het willen kopen, alleen de gaten daartussenin zijn nog niet gedicht."

‘Betalen heeft de consument niet verleerd’

Zwagerman, die tijdens de bijeenkomst de rol van moderator op zich gaat nemen, heeft als uitgangspunt dat consumenten best bereid zijn te betalen voor content. "Vandaag de dag worden nog steeds drie miljoen kranten geprint, allemaal betaald. Dat zijn er dan wel een miljoen minder dan tien jaar geleden, maar het zijn nog steeds drie miljoen kranten per dag. Betalen voor content is dus niet per se iets wat consumenten hebben verleerd."

Behalve op internet, en daar zit voor Zwagerman juist het probleem. "Uitgevers zien zichzelf nog te weinig als contentverkopers op internet, en ze zien de consumenten nog te veel als contentdieven. De journalistieke magazijnen liggen vol met producten en de consumenten zouden die producten best willen kopen, maar de kassafunctie is nog niet goed genoeg ingericht."

‘Gooi nou eens die kassa open!’

Zwagerman geeft als voorbeeld een interview met Bert Brussen dat eind april in Vrij Nederland stond. De aanpak van Vrij Nederland maakte haar ziedend. "Ik lees dat blad bijna nooit, maar ik ken Bert Brussen en ik ben fan van de dingen die hij doet, dus ik kocht dat blad en ik las het interview. Wat doen die honden van Vrij Nederland de volgende dag: ze zetten dat interview gratis en volledig op het internet! Waarom doen ze dat in hemelsnaam? Dit is de soort content waar mensen voor willen betalen, dat ga je toch niet gratis op internet zetten? Als ik voor een paar centen dat artikel online had kunnen kopen, had ik dat gedaan. Gooi nou eens die kassa open!"

Deze bijeenkomst moet volgens Zwagerman een katalysator zijn voor het ontwikkelen van een markt voor betaalde content. "Er zijn nu ook al veel bedrijven succesvol in het betalen van niet-tastbare content – neem alleen al de iTunes appstore waarin meer dan honderd miljoen dollar per maand in omgaat."

‘Waarom verkopen jullie je content niet?’

Maar er zijn ook andere voorbeelden, vertelt Zwagerman. "Jaren geleden was ik bij de Telegraaf verantwoordelijk voor Habbo Hotel, waar kinderen dingetjes konden kopen om hun digitale hotelkamer mee op te leuken, en zo zijn er talloze andere voorbeelden. Tijdens de bijeenkomst ga ik een aantal content-bazen op het podium trekken en hen vragen waarom ze hun content niet online verkopen. Daarna komen de mensen aan het woord die het wel is gelukt om niet-tastbare content via internet te verkopen. Wanneer zij baas zouden zijn van een mediabedrijf, hoe zouden zij het dan aanpakken?"

Contentbazen kunnen wat van deze bijeenkomst leren, maar ook studenten, toeleveranciers en individuele journalisten. "Zeker individuele journalisten. Er zijn bijvoorbeeld zat journalisten die een aantal duizend volgers hebben op Twitter. Als al die volgers nou eens 1 euro per maand zouden betalen… Het is toch leuk om daarover na te denken? Al die dingen die we nu gezamenlijk gratis op internet knallen, wat kunnen we daarmee? Neem buitenlandcorrespondent Harald Doornbos; als hij een blog zou bijhouden met updates uit het Midden-Oosten, zou ik daarvoor willen betalen. Maar dan moeten we er gezamenlijk wel mee beginnen."

Bekijk het programma van ‘Open de kassa!’ en meld je aan.

Reageer

Geef een reactie

*