Nieuwsmerken gegijzeld door Facebook

Nieuws | Nieuws
  • Redactie
  • 07 september 2016
  • 230 woorden , 1 min. lezen

Facebook is een onvermijdelijke bondgenoot voor veel nieuwsmedia. Het platform vergroot het bereik en interactie met het publiek, maar haalt het eigen businessmodel tegelijkertijd onderuit. Nieuwe functies als bijvoorbeeld Instant Articles houden bezoekers steeds meer op het sociale platform, waardoor de bezoekerscijfers en advertentie-inkomsten van mediapartijen onder druk komen te staan. Facebook bepaalt de spelregels, nieuwsmedia kunnen niet anders dan meedoen.

Kleine media hebben trouwer publiek dan grote merken

De gedwongen omgang met Facebook dwingt media creatief te zijn. Uit onderzoek onder 58 Nederlandse mediamerken blijkt dat grote spelers als RTL, Metro en De Telegraaf de meeste likes en comments hebben op Facebook, maar kleine mediapartijen lukt het veel beter een trouw publiek aan zich te binden. Opvallend veel regionale omroepen hebben een trouwe schare Facebookfans die doorgaans binnen een uur reageren op posts. Ook actualiteitenrubriek EenVandaag en Hart van Nederland hebben opvallend meer trouwe volgers dan de grote mediapartijen.

Het volledige onderzoek naar de visie van Nederlandse nieuwsmakers op de inzet van Facebook is hier te vinden, net als een longread over de actuele stand van de Nederlandse journalistieke sector.

De Stand van de Nieuwsmedia

Het hele jaar door brengt De Stand van de Nieuwsmedia de laatste cijfers en analyses over de stand van zaken in de journalistieke sector. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek werkt hierbij samen met de Hogeschool Utrecht en publiceert alle resultaten op www.svdj.nl/nieuwsstand.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.