Project

In 2018 wonnen ze al de Marconi Online Award, de juryprijs voor audio initiatieven, in 2019 wil Smart Radio van BNR het aanbod verduurzamen en gaan ze middels de Accelerator onderzoek doen naar verschillende verdienmodellen. Uiteindelijke doel is om SMART Radio tot een internationaal georiënteerde ‘Blendle voor audio’ te maken, waarbij nieuwsradio en gesproken woord content van over de hele wereld voor een breed publiek beschikbaar wordt gemaakt en waar gebruikers op basis van interesses en eerder gebruik, gepersonaliseerde playlists krijgen.

Foto: Joeri Nortier, door A.M. Minnaard Fotografie

Lees hier hoe het BNR Smart Radio is vergaan tijdens de Accelerator 2019

Product manager Joeri Nortier en zijn team hadden begin dit jaar het gevoel dat ze op een kruispunt stonden. Met behulp van eerdere subsidies was Smart Radio – dat radiocontent aanbiedt op basis van de interesses van een gebruiker – ontwikkeld en gelanceerd. ‘Nu moest het op eigen benen gaan staan’, vertelt Nortier. Daarover bestonden twee ideeën: ‘Of de hele applicatie moest worden gesponsord door één grote partij, of we moesten advertenties laten horen tussen de fragmenten.’

Eén van de eerste experimenten in de Accelerator voerde Smart Radio uit op een diner voor BNR-adverteerders, waar de zender toont wat het allemaal doet. ‘Daar bleek dat het moeilijk was om sponsors te vinden voor Smart Radio. We hadden nog niet genoeg gebruikers, dus de markt had er geen interesse in.’ Hierop werd besloten de focus te verleggen naar het verbeteren van de dienst, om zo meer gebruikers aan te trekken.

Het product Smart Radio is er behoorlijk op vooruitgegaan, aldus Nortier. ‘Het heeft een eigen kopje gekregen in de app van BNR, we zijn pushberichten gaan ontwikkelen en beter gaan meten wat gebruikers doen, zodat we het algoritme dat de fragmenten selecteert, kunnen verbeteren. Met die data kunnen we ook adverteerders aantrekken. Verder hebben we via marketingcampagnes geprobeerd het aantal gebruikers te verhogen.’

Nortier zegt tijdens de Accelerator het meest te hebben geleerd van het experiment dat hun plannen over sponsoring overhoopgooide. ‘Verder zit er een bepaald soort haast achter. De sprints zorgen ervoor dat je gedwongen wordt om keuzes te maken en te denken in kortetermijnaannames en vandaaruit verder te kijken. Zo maak je snel stappen. Wij deden dit al een beetje bij BNR, maar zijn dit nu echt goed gaan doen.’

Al sprintend wil Nortier in de komende tijd Smart Radio nog verder verbeteren. ‘We blijven experimenteren en aannames testen, om zo gebruikers langer vast te houden. Als dat lukt, gaan we opnieuw op zoek naar adverteerders.’

Tekst: Sjors Hofstede