Project

Team Accelerator 2019

Tappable

‘Family start-up’ Tappable wil het voor media en marketing mogelijk maken om inhoud te creëren, te publiceren en te distribueren als minisites die op Instagramstories lijken. Deze verhalen kunnen worden gepubliceerd op het grootste platform dat we kennen: het wereldwijde web. Redacteuren kunnen op deze manier hun eigen Stories maken zonder dat daar IT-ers voor aan de pas komen. Tijdens de Accelerator gaat Tappable onderzoeken hoe ze het aantal gebruikers kunnen vergroten.

Foto: Team Tappable, door A.M. Minnaard Fotografie

Lees hier hoe het Tappable is vergaan tijdens de Accelerator 2019

Wat betreft de technologie om makkelijk stories te maken voor mobiele websites, wist Tappable – bestaande uit vader Hans Pauwels en zijn twee zoons – al dat hun product werkte. Pauwels: ‘We hebben de software al succesvol gebruikt bij een startup in Kenia (waar ze financiële voorlichting gaven, red.) dus het product-gerelateerde deel hoefden we niet te testen. In de Accelerator wilden we vooral een marketingstrategie onderzoeken.’

‘Met betrekking tot marketingcampagnes hebben we alles getest wat we konden bedenken. Daarbij hebben we vooral ingezet op ‘awareness’ en acquisitie’, vertelt Pauwels. Met ‘awareness’ bedoelt hij: mensen laten weten dat de technologie van Tappable bestaat. Een van de laatste experimenten was het in kaart brengen van de belangrijkste media-adviesbureaus in Nederland. ‘Zo kwamen we uit op een lijst van 160 mensen, die we allemaal hebben benaderd. Voor ons was het experiment geslaagd als er vier afspraken uit zouden voortvloeien, maar nu zitten we met vrijwel alle grote bureaus aan tafel.’

‘Zonder de Accelerator hadden we op een kwart gezeten van wat we nu bereikt hebben. We hadden vóór de Accelerator al onze eigen doelen gesteld, maar hebben die veel sneller behaald. Niet alleen door het geld, maar ook door de structuur die het programma biedt. Daardoor hebben we heel veel geleerd over hoe je als team kan samenwerken – ook nu we er een aantal freelancers bij hebben.’

Tappable is op dit moment in ‘private beta’, wat betekent dat specifieke geïnteresseerden het product al kunnen testen. Volgens Pauwels zijn er 1.200 bedrijven die al toegang hebben gevraagd. ‘Daartussen zitten onder meer RTL en DPG Media. We kunnen dus gaan cherry picken wie het snelst toegang krijgen.’

Tekst: Sjors Hofstede