Columbia-rapport: sociale media zijn de journalistiek gaan beheersen

Nieuws |

Sociale media hebben de traditionele rol van uitgevers – namelijk: content publiceren – overgenomen. Hun algoritmes belonen sensatiejournalistiek en nepnieuws, waardoor kwaliteitsjournalistiek het onderspit delft.
Dat zijn de conclusies van een lijvig rapport van het Tow Center (onderdeel van de Columbia School of Journalism) met de titel The Platform Press: How Silicon Valley Reengineerd Journalism. De auteurs stellen dat de verhuizing van nieuws naar sociale media een even kritieke ontwikkeling is als de overgang van papier naar digitaal dat was.
Steeds vaker gebruiken uitgevers sociale media niet alleen maar om links door te plaatsen, maar publiceren ze content rechtstreeks op de platformen zelf. Dankzij dit ‘native’ publiceren kunnen ze meer mensen bereiken.

Gevaren

Maar die keuze herbergt verschillende gevaren, schrijven de auteurs. Het eigen merk komt zwakker te staan, het verzamelen van lezersdata wordt uit handen gegeven, en advertentie-inkomsten vloeien af. Verder worden nieuwsverhalen niet meer door mensenhanden geselecteerd, maar door algoritmes. En dat gaat tegen de aard van de journalistiek in.
De Columbia-onderzoekers laken de opstelling van Facebook en verwanten. De bedrijven zijn niet transparant over hoe ze journalistieke content behandelen en nemen geen verantwoordelijkheid voor de schaduwkanten. Dat ze zich betrokken tonen over het onderwerp – zoals Mark Zuckerberg onlangs deed – overtuigt niet zolang de werking van het systeem niet noemenswaardig verandert.
Lees het hele rapport (pdf) hier (met een samenvatting op pagina 9 tot en met 11).

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.