Trainingsweekend

Tijdens een 2-daagse stoomcursus maak je onder begeleiding van experts uit de sector kennis met de belangrijkste ins en outs van journalistieke innovatie, inclusief inspirerende presentaties van journalistieke startups en andere organisaties.

Heb jij altijd al willen weten hoe journalistieke organisaties zoals Follow the Money, Are We Europe of Tolkie zo succesvol zijn geworden? Heb jij misschien zelf een idee voor een journalistieke innovatie, maar ben je nog niet eerder met innovatie aan de slag gegaan? Dan is de SVDJ Bootcamp op 21 en 22 juni iets voor jou!

Direct aanmelden

Gedurende het weekend nemen we je mee langs de stappen van Design Thinking: van Point of View, langs doelgroepenonderzoek naar ideation en prototyping. Kun je je bij deze termen nog niks voorstellen? Dan is de Bootcamp juist iets voor jou.

Sfeerimpressie 1e editie van de SVDJ Bootcamp op 3 & 4 november 2023

Foto’s gemaakt door ©Joyce van Doorn

Over de SVDJ Bootcamp

Tijdens de SVDJ Bootcamp maak je op een praktijkgerichte manier kennis met de innovatieve Design Thinking methode. Je gaat tijdens dit weekend aan de slag met een echte journalistieke casus om mogelijke oplossingen te bedenken voor een specifiek probleem. Bij aanmelding kun je zelf een casus voorstellen, of je kunt ervoor kiezen om een uitdagende casus vanuit SVDJ te krijgen waar je individueel of samen met je team aan wilt werken. Deze hands-on ervaring zal je inspireren en inzicht geven in hoe journalistieke innovatie in de praktijk werkt.

Je wordt tijdens het weekend begeleid door een ervaren mentor. Ook na het weekend kun je bij hem of haar terecht voor advies bij uitwerking van je casus.

Na de SVDJ Bootcamp beschik je over praktische vaardigheden om vernieuwende ideeën in de praktijk te brengen. Je gaat naar huis met:

✔ tips en tools voor het inzetten van een innovatieve werkwijze
✔ een hoofd vol inspiratie
✔ een aanzet voor eerste concrete oplossingen
✔ een vergoot netwerk in de journalistieke sector

De Bootcamp is de perfecte kans voor iedereen die interesse heeft in journalistieke innovatie, maar nog niet eerder de mogelijkheid heeft gehad om ermee aan de slag te gaan. Of je nu een student, starter, journalist, of ondernemer bent in de media/journalistiek, deze bootcamp biedt waardevolle inzichten en handvatten om jezelf verder te ontwikkelen. Je kan zowel individueel of met teamgenoten aanmelden. De Bootcamp vindt in groepsverband plaats: als individu vorm je een team met andere deelnemers.

Waarom zou je een innovatie Bootcamp bij SVDJ volgen? In tegenstelling tot reguliere innovatiecursussen en bootcamps, leggen wij specifieke focus op de journalistieke sector. Je krijgt toegang tot mentoren en experts die goed bekend zijn met het werkveld en we presenteren inspirerende voorbeelden van journalistieke organisaties die eerder met innovatie aan de slag zijn gegaan. Dus, als je werkzaam bent bij een nieuwsorganisatie of binnen de journalistieke sector een idee wil testen, dan ben je bij de SVDJ Bootcamp aan het juiste adres.

Tijdens de Bootcamp ga je in teamverband aan de slag met een casus. Deze casus mag je zelf aanleveren, maar je kan ook aan de slag met een casus van SVDJ. Een casus kan er als volgt uitzien:

De Hilversumse Haard (HH) is een lokaal nieuwsblad dat al meer dan 30 jaar een vaste waarde is in de gemeenschap van Hilversum. Het blad heeft een loyale groep abonnees (2200 abonnees), voornamelijk bestaande uit hoogopgeleide inwoners boven de 60 jaar. Ze genieten van de diepgaande artikelen over lokale evenementen, historische achtergronden en de verslaggeving over gemeenteaangelegenheden. Het Nieuwsblad verschijnt twee keer per week op woensdag en zaterdag. Een abonnement kost 20 euro per maand. De HH heeft ook een website, waar samenvattingen van de artikelen uit de krant worden geplaatst. De artikelen zijn gratis te lezen. De website heeft gemiddeld 2000 unieke bezoekers per maand.

De uitdaging waar De Hilversumse Haard voor staat, is teruglopende inkomsten. Daardoor is het blad niet meer in staat om de kosten te dekken. Als het nog langer zo doorgaat zullen er journalisten ontslagen moeten worden, waardoor er niet meer aan de journalistieke kwaliteit van het blad voldaan kan worden. Het nieuwsblad moet op zoek gaan naar oplossingen, zodat ze ook in de toekomst een waardevolle informatiebron kunnen blijven voor de inwoners van Hilversum.

Terwijl de huidige abonnees zeker gewaardeerd worden, erkent het redactieteam dat het blad in staat moet zijn om jongere generaties en mensen met diverse interesses aan te spreken. Om dit te bereiken, moet er een onderzoek worden opgezet om mogelijke oplossingen te genereren. Hoofdredacteur Agnes de Waard schakelt de hulp in van het SVDJ Bootcamp innovatieteam om met dit onderzoek aan de slag te gaan.

Aanmelden en programma

Deelname aan de Bootcamp is volledig kosteloos. We vinden het als SVDJ belangrijk om innovatie binnen de journalistiek te bevorderen en deze werkwijze toegankelijk te maken voor iedereen in de sector. Daarom dragen wij de kosten, maar vragen we er inzet en motivatie tijdens de sessie voor terug.

Aanmelden voor de Bootcamp kan tot en met 27 mei. Er is ruimte voor maximaal 25 deelnemers, daarom vindt er een selectie plaats op basis van criteria. Uiterlijk 7 juni ontvang je van ons bericht of je kunt deelnemen.

Iedereen kan deelnemen aan de SVDJ Bootcamp. Het maakt niet uit hoeveel innovatieve kennis je al hebt of hoe professioneel bent. Voor de selectie kijken we enkel naar de motivatie van potentiële deelnemers. Wij willen met de SVDJ Bootcamp een brede groep mensen en organisaties bedienen. We zijn dus ook naar die breedte op zoek. Het simpele aanmeldformulier is daar volledig op gericht. Bij de selectie scoren we daarom op de volgende drie criteria:

  1. Ambitie: Wat je uit de Bootcamp wil halen, bepaal je zelf. Maar wij zijn wel op zoek naar mensen die weten wát ze dan uit het programma willen halen. Een hogere ambitie scoort geen hogere punten. Sterker nog: de ambitie moet wel binnen de grenzen van de Bootcamp passen. Hoe duidelijker je ambitie daarom is, hoe beter.
  2. Diversiteit: Dit is een sterk relatief criterium. De diversiteitsscore wordt altijd bepaald in relatie tot andere potentiële deelnemers. We zijn op zoek naar een brede groep deelnemers. Daarom kijken we naar de verhouding tussen professionele achtergronden, werkervaring ten opzichte van studenten, organisatie ten opzichte van zelfstandigen en verspreiding door het land.
  3. Impact: We stellen de Bootcamp graag open voor iedereen, maar de kerntaak van SVDJ is om de Nederlandse journalistieke sector te stimuleren. Daarom zoeken we wel naar mensen en organisaties die hier zo goed mogelijk aan bij kunnen dragen. Een bepaalde affiniteit of ambitie met de journalistiek vergroot de kansen dat de kennis en kunde uit het programma een bredere impact zullen hebben.

Tijden en locatie

De SVDJ Bootcamp vindt plaats op vrijdag 21 en zaterdag 22 juni inclusief overnachting. Locatie n.t.b.

Wil je deelnemen aan de SVDJ Bootcamp? Dat kan als individu, maar ook als team. Meld je uiterlijk 27 mei 2024 aan!

Aanmelden

Dag 1 (21 juni)

Planning volgt nog.

Dag 2 (22 juni)

Planning volgt nog.

Contact

Heb je nog vragen over de SVDJ Bootcamp of je aanmelding? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee. Ook als je wél iets met vernieuwing wilt doen, maar een deelname aan een van onze programma’s nog niet ziet zitten bespreken we de opties graag met je.

Bel ons tijdens kantooruren op 070 361 7111 of neem direct contact op met Willemijn of Stan.

Willemijn Dekker

Wilemijn Dekker
Innovatiecoördinator

Stan Verstegen
Medewerker Programma & Productie

Eerder organiseerden we de Accelerator Light, de SVDJ Bootcamp is daarvoor in de plaats. Lees over de ervaringen van deelnemers.

Vallen en weer opstaan bij de Accelerator Light: ‘We hebben drie stappen terug moeten zetten om vooruit te komen’

Niet verliefd worden op je idee en al je onbewuste aannames toetsen: dat zijn misschien wel de belangrijkste adviezen voor iedereen die een innovatief project van de grond wil krijgen. De deelnemers van de Accelerator Light 2021 weten na drie bijeenkomsten wat hun valkuilen zijn. -> lees het hele artikel hier

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.