Sociale media blijken net zo 'populair' als nieuwswebsites

Nieuws | Kort nieuws

Tweeduizend Amerikaanse online nieuwsconsumenten werden twee keer per dag gevraagd of ze de afgelopen twee uur nieuws hadden ontvangen. 36% van het voorbijgekomen online nieuws kwam van nieuwswebsites en 35% kwam van sociale media. Zoekmachines, emails en vrienden werden ook genoemd, maar speelden een minder grote rol.
Opvallend is dat veel deelnemers aan het onderzoek zich vaak niet meer konden herinneren waar ze het nieuws hadden gelezen. Dat was vooral het geval bij jongeren tussen de 18 en 29 jaar (53%), terwijl de bronnen bij 50+’ers in meer gevallen bleven hangen (61%). ‘Facebook’ werd daarom in tien procent van de gevallen als bron genoemd.
Uit het onderzoek bleek ook dat het nieuws online vaak ‘per toeval’ wordt gelezen. Ongeveer 38% van de deelnemers kwam het nieuws tegen zonder ernaar te zoeken. Voornamelijk entertainmentnieuws komt per ongeluk op een tijdlijn of website voorbij. Nieuws over sport, economie en wetenschap worden juist vaak bewust opgezocht.
Nieuws dat via een vriend of familielid bij iemand terecht kwam, werd het meest geopend en/of opnieuw gedeeld.
De nieuwsconsumptie van deelnemers werd gedurende één week gemeten. Het onderzoek begon met 3.827 deelnemers, maar aan het einde van de week bleek dat 2.004 deelnemers het gewenste aantal enquêtes had ingevuld. De gegevens van die groep mensen is uiteindelijk gebruikt voor de resultaten.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.