8 lessen voor je journalistieke start-up

Hoe richt je een succesvolle journalistieke start-up op? 38 experts hebben de afgelopen twee jaar 24 masterclasses gegeven voor The Challenge. Dit zijn de belangrijkste lessen.

We zetten de belangrijkste lessen van deze 38 journalisten, ondernemers, wetenschappers, mediastrategen en communicatieprofessionals voor je op een rijtje. En: gratis tools om direct met je idee aan de slag te gaan.

1. Oefen je pitch

Het is een bekende gedachte-oefening: Stel je komt een belangrijke CEO tegen in de lift, of een potentiële investeerder, wat vertel je dan in die 30 seconden? En als je 15 seconden hebt? Wat zou je zeggen als je je idee in maximaal twee zinnen mag omschrijven? Of in één tweet?

Het oefenen van je pitch maakt het makkelijker je idee aan anderen te presenteren. Maar het helpt je ook tot de kern van je idee te komen en na te denken waar het nou eigenlijk om draait. Wat is het aspect dat jouw idee onderscheidt van alle anderen?

Het geheim achter een goede pitch zit vooral in oefenen, oefenen, oefenen, zo vertelde mediatrainer Maritte Braspenning tijdens de masterclass presenteren. Ook de meest ervaren nieuwslezers en presentatoren bereiden hun programma grondig voor door hardop te oefenen.

Links & Tools

2. Word vrienden met een programmeur

6203290230_bda66b99b8_zDe grootste valkuil van veel journalistieke start-ups zit in de techniek. Bevat jouw idee een technisch aspect? Bind dan een programmeur aan je. Het is niet alleen goedkoper dan het inhuren van een extern bureau, het levert ook vaak een beter resultaat op omdat je makkelijker kunt overleggen.

Met een programmeur in je team kun je veel veranderingen doorvoeren of technische ideeën voorleggen. Als volwaardige mede-oprichter van je start-up zal hij of zij ook zijn kritiek met je delen, waar je idee alleen maar beter van wordt.

Kun je geen programmeur vinden? Je kan altijd nog zelf leren coderen. De website Codecademy biedt daarvoor goede, gratis online-cursussen aan.

3. Bedenk waar je goed in bent (en waarin niet)

Wat bied jij wat bestaande partijen nog niet bieden? Waar ben je goed in? Wat is je toegevoegde waarde? En welke aspecten van je product of dienst kunnen anderen beter? Het business model canvas is een beroemde tool om de antwoorden op deze vragen in kaart te brengen en vooral ook een manier om anders naar je idee te kijken. In het canvas vul je in wat je waardepropositie is (wat bied je de gebruiker?), wat je distributiekanalen zijn, waaraan je kosten maakt, maar bijvoorbeeld ook wie je partners zouden kunnen zijn.

Met slim gebruik van partners kun je je kosten drukken, je bereik vergroten of de kwaliteit van je product verbeteren. Denk dus ook goed na met wie je allemaal kunt samenwerken.

Links & Tools

4. Vergeet je gebruiker niet

Ondernemers ontwikkelen een innovatie meestal vanuit een eigen idee: ze komen bijvoorbeeld een probleem tegen en bedenken daarvoor een nieuwe oplossing, of ze hebben een voorgevoel, een hunch, dat er behoefte is aan een bepaald product. Consumenten weten zelf vaak niet goed wat ze willen. Ze denken sterk vanuit bestaande producten en mogelijkheden.

5536535796_4a80c70126_zIn plaats van te vragen wat een consument wil, moet je bedenken in welke behoefte jouw innovatie voorziet. Een krant kan bijvoorbeeld voorzien in een behoefte aan duiding van een actueel onderwerp of een manier zijn voor een reiziger om in de trein de tijd te doden. In de eerste situatie zijn andere journalistieke media je concurrent, maar in het laatste geval moet je ook concurreren met een ander tijdverdrijf als Candycrush, Facebooken of ‘uit het raam kijken’.

Dat geeft een heel andere blik op je product. Het opstellen van een gebruikersprofiel, bijvoorbeeld met een empathy map, kan je helpen je in te leven in je doelgroep. Bedenk bij jezelf: welk probleem los ik hiermee op? En voor wie?

Links & tools

5. Testen, testen en nog eens testen

Zodra je de gebruikersbehoefte duidelijk hebt, is het belangrijk om erachter te komen of je idee daarover klopt. In dit stadium is je innovatie gebaseerd op allerlei aannames: dat mensen je dienst willen gebruiken, klanten voor je app willen betalen, dat er partners zijn die met je willen samenwerken, dat je genoeg content kan maken om je site elke dag up-to-date te houden, enzovoort. Als een van die aannames niet klopt, kun je dat maar beter zo snel mogelijk weten want dan kun je je concept bijsturen.

Zorg er daarom voor dat je al snel iets kan laten zien: een prototype van je app bijvoorbeeld. Of een paar voorbeeld-artikelen. Of een simpele WordPress-website. Daarmee ga je de straat op om zoveel mogelijk feedback te verzamelen.

Pas op met de mening van vrienden en familie, want zij zijn niet altijd eerlijk. Ondernemer Job ten Bosch weet daar een goede truc voor: laat ze een flyer over je product lezen zonder erbij te vertellen dat het van jouw start-up is. “Je vrienden zijn de ergste leugenaars. Als je ze vertelt over je idee voor een nieuw bedrijf reageren ze met ‘Goed idee! Leuk! Ga ermee door!’ Maar als je ze een flyer laat zien die je ‘ergens bent tegengekomen’ krijg je een eerlijk antwoord. Dan zeggen ze bijvoorbeeld dat ze het product veel te duur vinden.”

Links & Tools

  • Maak je eigen app op papier en test hem op je smartphone met POP (app voor Android, iOS)
  • Maak een landingspagina, nog voor je site online is, om alvast gegevens van geïnteresseerde bezoekers te verzamelen. Unbounce heeft gratis trails. (Unbounce.com)

6. Kijk naar je concurrenten. Wat ging daar mis?

7271415680_dc793d011b_k“Een goed idee komt zelden alleen. En als het wel alleen komt, dan zal het wel geen goed idee zijn,” stelt internetondernemer Kees van Mourik. De kans is klein dat jij de énige op de wereld bent met dit idee, stelt ook investeerder Kouwenhoven: “Een goed idee wordt vaak op tien plaatsen tegelijk bedacht. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat we zeiden ‘stop er maar mee’ omdat een Amerikaanse variant zó sterk gefinancierd was dat het geen zin meer heeft om daar tegen te concurreren. Bespaar je die ellende en kijk continue om je heen wat anderen doen.”

Zoek ook uit waarom het idee op andere plekken níét werkte. Welke fouten maakten die ondernemers? En hoe kan jij die voorkomen?

Links & Tools

  • Harvard Business Review geeft tips over hoe je informatie over je concurrenten verzamelt (Harvard Business Review)
  • Meer tips van Kouwenhoven over hoe je een investeerder voor je kan winnen
  • Welke sites moet je in de gaten houden? Startupjuncture heeft een overzicht van de interessantste blogs over Nederlandse en buitenlandse start-ups (StartupJuncture)

7. Cijfer jezelf niet weg

Een belangrijke tip van ondernemer Job ten Bosch: “Je kost zelf ook geld, maar veel startende ondernemers rekenen zichzelf niet mee. Ik heb veel studenten-start-ups gezien waarbij de oprichters lagere tarieven rekenen omdat ze weinig uitgaven hebben en nog op een studentenkamer wonen.”

Het is vrij gebruikelijk om je eigen spaargeld in een start-up te steken en jezelf het eerste jaar nauwelijks salaris te betalen. Maar het is wel zo fijn als je start-up kan uitgroeien tot een volwaardig bedrijf en je bijvoorbeeld je hypotheek kan betalen. “Reken van te voren dus uit of je er zelf ook wat voor terug krijgt. Anders word je, zoals mijn vader altijd charmant zei, de hoer van je eigen bedrijf: je werkt je helemaal kapot voor je start-up en uiteindelijk houd je onder de streep niets over.”

8. Fouten maken hoort erbij

Fouten maken is ook een deel van ondernemen. Als je uit wilt vinden wat wel en niet werkt maak je geheid een paar fouten. Maar in Nederland staan we daar niet zo open voor, vertelt Jan-Jaap Heij van De Pers en TPO Magazine: “Er waren veel zure reacties toen JOB, de winnaar van The Challenge 2013, aankondigde te stoppen, terwijl dat een vrij normaal proces is. 70% tot 90% van de startende ondernemingen redt het uiteindelijk niet. Dat is geen afgang, maar in Nederland reageren familie en media daar meestal niet bepaald sympathiek op.”

3095099782_1306a8169c_z“Als het misgaat is het altijd je eigen schuld,” waarschuwt Heij. “Dat is een verschil met werken in een grote organisatie. En bij een faillissement is het niet alleen jouw schuld maar ook nog eens jouw geld. Maar wanneer het goed gaat, is het ook echt jouw verdienste.” Zo’n manier van werken is dus niet voor iedereen weggelegd.

Als je met meerdere mensen een start-up begint is het ook handig om alvast een ‘exit-gesprek’ te houden: hoe pak je het aan als het misgaat en het bedrijf gaat failliet? Of wat doe je als het juist een groot succes wordt en één van de oprichters eruit wil stappen?

Links & Tools

Over The Challenge

The Challenge is een wedstrijd van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek voor jonge journalisten (laatstejaars of maximaal vier jaar afgestudeerd) die een vernieuwend journalistiek idee hebben. Met behulp van een serie masterclasses werken de deelnemers in teams hun idee uit tot een businessplan. De beste teams krijgen een startsubsidie en worden begeleid bij het opzetten van hun start-up.

 

Reageer

Geef een reactie

*