Nieuws

Talentprogramma IMPACT levert dataproducties op: van gehandicaptenparkeerkaart tot publiek debat

Nieuws | Talentprogramma

Je hebt de vrije hand in het bedenken van een onderwerp voor je onderzoeksverhaal. Het stuk moet alleen wel aan twee voorwaarden voldoen: je werkt in een team dat elkaar nog maar twee keer heeft gezien, en je moet er een flinke bak data in verwerken. Dat zijn de ingrediënten voor de eindopdrachten van het eerste blok datajournalistiek van het talentprogramma IMPACT.

In de tweede editie van het IMPACT-programma van Media Perspectives is een groep van 13 jonge journalisten van start gegaan, die zich een aantal kneepjes van onderzoeksjournalistiek eigen willen maken. Mir Wermuth, kerndocent van het programma: ‘De deelnemers hebben een zeer gevarieerde achtergrond: van fotojournalist tot student Data Driven Design en van researchredacteur tot columnist. Ook is er een mooie spreiding tussen lokale, regionale en landelijke journalistiek, en behalve studenten die IMPACT naast hun afstudeerproject volgen -chapeau!- zijn het vooral freelancers.’

Wermuth vindt het mooi om te zien hoe de diverse achtergronden van pas komen, bijvoorbeeld bij het identificeren van een goed onderwerp en het uitwerken daarvan. ‘Het is een enorm intensieve periode geweest en de deelnemers mogen enorm trots zijn op hun allereerste dataproductie. Ook hebben ze gelijk ervaring opgedaan met niet al te vriendelijke reacties van partijen die onderzocht werden. Dat zal ervaren onderzoeksjournalisten niet vreemd voorkomen.’

Over IMPACT en datajournalistiek

IMPACT is een van de gehonoreerde aanvragen van de Stimuleringsfonds-regeling Talentontwikkeling. Het programma richt zich vooral op het gebruik van technologie (data en immersive technologies) bij onderzoeksjournalistieke producties.

In het blok datajournalistiek zijn de deelnemers tien weken lang door data-expert Jerry Vermanen van Pointer ondergedompeld in tools die handig zijn bij het verwerken van grote hoeveelheden data. Van draaitabellen in Excel tot aan scrapen met R, het werken met datavisualisatietools zoals LocalFocus, Datawrapper en Flourish, en het vinden en ontsluiten van handige databronnen.

IMPACT gaat echter nog een stapje verder dan alleen het verwerken van data in je onderzoek: de deelnemers krijgen ook de instrumenten aangereikt om de impact van hun producties te monitoren en te optimaliseren. Onder leiding van Erik van Heeswijk en Martijn de Bie van smartocto hebben de deelnemers het mediagedrag van doelgroepen geanalyseerd. Ook kregen ze tips en trucs aangereikt voor het A/B testen met artikelkoppen en posts op social media, en ontdekten ze hoe je bereik en impact kunt meten.

De onderzoeksartikelen 

Benieuwd naar hun verhalen? Dit zijn de artikelen die deze maand voortkwamen uit IMPACT:

Na de zomer gaat de groep aan de slag met immersieve verteltechnieken zoals 360 video, AR-filters en VR. Ook die eindproducties gaat Media Perspectives delen.

Foto: Media Perspectives – een van de drie IMPACT-groepen legt de laatste hand aan hun data-verhaal