Volkskrant Kijk Verder: ‘De techniek is secundair’

Nieuws | Nieuws

“Mensen consumeren media in toenemende mate via video, datavisualisaties, tooltjes en quizzen”, vertelt Kustaw Bessems. “We moeten als journalistieke organisatie dáár zitten waar mensen hun informatie verkrijgen.” Zo gezegd, zo gedaan, dus richtte de Volkskrant een redactie ‘crossmedia’ op, bestaande uit negen personen. “Die heb ik destijds zo genoemd bij gebrek aan een betere term”, zegt Bessems.

Relatief zware videocomponent

Volkskrant Kijk Verder heeft een ‘relatief zware component video’, aldus Bessems: “We proberen elke dag één of een paar filmpjes te produceren.” Een voorbeeld is onderstaand filmpje, waarin wetenschapsjournalist Maarten Keulemans uit de doeken doet hoe wetenschappers DNA herschrijven.

Maar er zijn niet alleen uitlegvideo’s te vinden; Kijk Verder is een verzamelplaats voor alle online producties van de Volkskrant die méér zijn dan een standaard artikel met een foto. “Hoewel ‘standaard’ steeds breder gedefinieerd kan worden”, voegt Bessems toe. Zo plaatst de redactie regelmatig animaties en vraag-antwoord-artikelen bij bepaalde nieuwsgebeurtenissen.

Niet alleen hard nieuws

Ook minder serieuze producties passeren de revue, zoals de Kanye West Tweet Generator en Kattengifjes Memory. Maar hier zit vaak evengoed een idee achter, vertelt Bessems. “Dat van de kattengifjes was gelieerd aan een kattenspecial van het magazine. We zijn online net zo breed als de papieren krant. Die bestaat ook niet alleen uit hard nieuws, maar bijvoorbeeld ook uit populaire cultuur en menselijke verhalen.”

Als voorbeeld noemt Bessems ook de Donald Trump Votewiser; een ‘kieswijzer’ die de spot drijft met de Amerikaanse presidentskandidaat. “Het is een gimmick, maar je komt ook iets te weten over hem en zijn standpunten.” Het spottende aspect is geen probleem, zegt Bessems: “Volgens mij is er niets verkeerd aan om vast te stellen dat een politicus zichzelf vaak tegenspreekt. Maar je kunt het op verschillende manieren doen: je kunt een stuk schrijven waarin je dat stelt, of je kunt het op deze online, misschien meer aansprekende manier doen.”

Techniek is secundair

Bessems vertelt dat de redactie de producties van tevoren goed uitdenkt. “De techniek is secundair, we kijken per onderwerp wat we willen en hoe we dat het beste kunnen doen.” De projecten hebben doorgaans een wat langere looptijd, maar volgens Bessems moeten ze wel passen bij het ritme van de krant. Bessems: “Snelheid heeft consequenties voor de vorm. Voor nieuwsgebeurtenissen die je aan kunt zien komen, kunnen we een mooie animatie maken. Maar er zijn ook filmpjes die we binnen twee uur live willen hebben – dan is eenvoud handiger.”

crossmediazonderzonderbaard

De redactie crossmedia heeft nadrukkelijk een innovatief karakter, vertelt Bessems. “Het is een soort laboratorium: we maken voor een deel ook dingen die vervolgens door de internetredactie worden gebruikt.” Hij wil voorkomen dat de trucjes worden bedacht voordat de onderwerpen duidelijk zijn. “Wij werken andersom, journalistiek inhoudelijk: er is iets dat we willen vertellen, hoe doen we dat het beste?”

Reclame maken met de inhoud

Het doel van Kijk Verder is niet om zo veel mogelijk clicks binnen te halen, vertelt Bessems, maar om mensen in aanraking te laten komen met de online producties van de Volkskrant. “Als mensen ons filmpje over Syrië bekijken, gaat er niet ergens een teller lopen met geld. Maar die mensen komen wel in aanraking met onze krant. Het is niet mijn terrein, maar ik denk dat daar, doordat je eigenlijk reclame maakt met de inhoud, ook een bedrijfseconomisch voordeel aan vast zit.”

Of en hoe Kijk Verder precies wordt uitgebouwd is nog niet duidelijk, aangezien er nog volop wordt nagedacht over de beste manier om de online producties van de Volkskrant te bundelen. “Ik ben wel blij met hoe het nu gaat”, zegt Bessems. “We werken niet volgens een groots vooropgezet plan, maar leren juist steeds weer een beetje bij over wat wel en niet werkt. Zo groeien we.”

Foto boven: Kustaw Bessems
Foto midden: de crossmediaredactie van de Volkskrant 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.