Oplage 2016: Telegraaf grote verliezer, Trouw en FD bijna stabiel

De dagbladoplage daalt in 2016 opnieuw. Bij de landelijke titels verliest De Telegraaf relatief veel, Trouw en FD beperken de teruggang. Bij de regionale kranten is het verlies van Het Parool relatief hoog. In Leeuwarden en Barneveld valt de schade mee. Metro zakt voor het eerst onder de 400.000.

Door Piet Bakker

Nederlandse kranten verliezen in 2016 bijna vijf procent van hun betaalde oplage vergeleken met het jaar daarvoor. De grote verliezer in 2016 is De Telegraaf die acht procent van haar betaalde oplage kwijtraakte en nu ook op jaarbasis onder de 400.000 zakt. In 2015 was de betaalde oplage nog 416.000 – in 2016 bedraagt die 382.000. Elke dag beëindigen 94 Telegraaf-lezers hun abonnement.

Volgens de laatste cijfers van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) doen Trouw en FD het relatief goed, zij beperken hun verlies bij de betaalde print-oplage tot 1 procent (FD) en 2 procent (Trouw).

De totale betaalde printoplage bedraagt in 2016 2.343.518 exemplaren, dat is 4,5 procent minder dan in 2015 (2.454.531). Landelijke titels verliezen 5,4 procent, regionale dagbladen 3,4 procent.

Sinds 2000 is de betaalde oplage met 45 procent gedaald, gemiddeld met 3,5 procent per jaar. In de eerste jaren schommelde het verlies rond de 3 procent, sinds 2013 ligt dat percentage rond de 5 procent. In 2003 daalde de totale betaalde oplage onder de vier miljoen, in 2012 onder de drie miljoen.

 

betaalde oplage 2000 - 2016 regio landelijk
Betaalde oplage 2000 – 2016, regionale en landelijke kranten.

Landelijke titels

De betaalde oplage van De Telegraaf daalde met 34.000 (-8 procent) in 2016 tot 382.000. AD deed het iets beter met een verlies van 6 procent (-20.000 exemplaren). De Persgroep-krant had in 2016 een betaalde oplage van 318.000. Het verschil tussen beide titels is nog maar 64.000 – tien jaar geleden lag dit nog boven de 200.000. In bereik is AD De Telegraaf overigens al gepasseerd.

FD presteerde met een marginaal verlies van 1 procent relatief goed terwijl ook Trouw (-2 procent in 2016) gunstig afstak bij de concurrentie. De Volkskrant verloor 3 procent en heeft nu een betaalde oplage van 218.000; NRC Handelsblad daalde tot 136.000 (-5 procent). nrc•next verloor opnieuw bovengemiddeld (7 procent) en zit nu op 26.000.

De resultaten van Reformatorisch Dagblad (-2 procent) zijn relatief goed, het Nederlands Dagblad daarentegen verloor 9 procent. Hun oplages in 2016 zijn resp. 42.740 en 20.735.

Betaalde oplage landelijke kranten 2015-2016
Betaalde oplage landelijke kranten, 2015-2016

Ook over een langere periode is De Telegraaf de grote verliezer. Sinds 2000 verloor de krant ruim de helft van haar oplage, over de laatste 10 jaar was dat 40 procent. AD verloor over de hele periode sinds 2000 (herberekend, inclusief de later overgenomen titels) zelfs meer (57 procent) maar wist in de laatste tien jaar de schade te beperken (-25 procent).

Trouw en FD deden het ook over een langere periode relatief goed. Sinds 2000 verloor Trouw maar 16 procent van haar oplage, de laatste 10 jaar ging het om -6 procent. FD ging met 30 procent terug sinds 2000 en met 17 procent in de laatste tien jaar. Ook de Volkskrant presteerde in de laatste tien jaar met een verlies van 10 procent relatief goed.

Betaalde oplage landelijke dagbladen 2000-2016
Betaalde print-oplage landelijke dagbladen 2000-2016.

Regionale kranten

De regionale oplage liep terug met 3,4 procent. De verschillen zijn kleiner dan bij de landelijke titels. Het Parool (-6 procent), Haarlems Dagblad, De Gooi- en Eemlander en Friesch Dagblad (allen -5 procent) verloren relatief veel. De Leeuwarder Courant en de Barneveldse Krant verloren met 2 procent minder dan gemiddeld.

Betaalde printoplage regionale dagbladen 2000-2016 grote titels
Betaalde printoplage regionale dagbladen 2000-2016, titels met een oplage van meer dan 80.000 in 2016.

 

Betaalde printoplage regionale dagbladen 2000-2016 kleine titels
Betaalde printoplage regionale dagbladen 2000-2016, titels met een oplage van minder dan 80.000 in 2016.

Metro

Metro zag voor het eerst sinds 2012 toen de gratis krant werd overgenomen door TMG haar oplage dalen. De enig overgebleven gratis krant in Nederland verspreidt nu dagelijks 398.000 exemplaren.

metro 1999 2016
Verspreide oplage Metro, 1999 2016

 

De analyse van de digitale oplage volgt.

Foto boven door Jon S (CC)

Deel dit artikel:

Over J•Lab Hogeschool Utrecht

Het J•Lab, ook wel bekend als het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek, doet onderzoek naar media, journalistiek en crossmediale content. Het onderzoek van het lectoraat is sterk praktijkgericht. Met andere woorden: het onderzoek is relevant voor journalisten, studenten, media, lezers, en andere geïnteresseerden.

Reageer