Mea Dols de Jong: 'Online video zal een golfbeweging blijven'

Nieuws |

‘Een paar jaar geleden was er de grote pivot to video (waarbij werd bezuinigd op geschreven stukken en geïnvesteerd in video, red.) vooral onder media die door advertentie-inkomsten worden gedreven. Daarop kwamen veel media later terug, en nu wordt er toch weer in geïnvesteerd. Het zal een golfbeweging blijven, die veel te maken heeft met de vraag of adverteerders kansen in video zien of niet.
Mensen van mijn leeftijd kijken nog wel tv, maar begeven zich vooral online. Voor het internet “televisie” maken is echt iets anders, de regels daarvoor zijn we eigenlijk nog maar net aan het ontdekken. Zelf wil ik gaan experimenteren met Instagram Stories. Je geeft de kijkers daar de macht over je montage, wat eigenlijk een bizar idee is. Zij bepalen wanneer het volgende shot komt, niet jij. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor het vertellen van audiovisuele verhalen.

Oorlog

In de Verenigde Staten is een soort oorlog losgebroken tussen online streamingdiensten die original content produceren. Eerst had je vooral Netflix en op een gegeven moment Hulu die andermans content streamden. Nu gaan nog veel meer bedrijven dat doen, zoals Disney en Amazon, en is iedere dienst genoodzaakt te concurreren met originele content. Ik ben benieuwd in hoeverre dit zal overslaan naar Nederland. Voor filmmakers is het een goede ontwikkeling, want er is meer vraag dan ooit. De keerzijde is dat het moeilijker wordt om op te vallen. Jouw film kan in het Netflix-algoritme zomaar ondergesneeuwd raken.

Ik verwacht dat er een aanbieder komt die het streaming-aanbod gaat bundelen

Uiteindelijk kunnen er nooit heel veel streamingdiensten naast elkaar bestaan, want niemand gaat al die abonnementen afsluiten. Ik verwacht dat er op een gegeven moment een aanbieder komt die het aanbod gaat bundelen. Wat dat betreft ben ik benieuwd wat Apple, dat zich tot nu toe stilhoudt, gaat doen: springen die ook in online streaming, of zouden zij een partij kunnen zijn die voor bundeling zorgt?

Polarisatie

Hier op Harvard gaat het veel over de toekomst van regionale journalistiek en over polarisatie. Die twee zijn met elkaar verbonden, zie ik hier. Amerikaanse media zitten vooral aan de kust en hebben te weinig voelsprieten in de rest van het land. Meer investeren in regionale journalistiek wordt daarom als heel belangrijk gezien om de extreme verschillen te doorbreken. Je ziet die polarisatie, in minder extreme vorm, ook in Nederland opkomen.

NPO

De NPO heeft aangekondigd te bezuinigen op programma’s als Tegenlicht en Zembla, waar boze reacties op zijn gekomen, om meer te kunnen investeren in online. De resultaten daarvan zullen we gaan zien in 2019 en daar ben ik heel benieuwd naar. Niet dat komend jaar ineens alles anders zal worden bij de publieke omroep. Ze zullen vernieuwingen voorzichtig gaan doorvoeren.
Rond mijn Tegenlicht-uitzending over online trollen boden we veel online extra’s aan. Ik verwacht dat dat meer gaat gebeuren rond films. Je film blijft het hoofdproduct, maar wordt een soort octopus met tentakels die mensen er naartoe moeten trekken. Als je meer nadenkt over de distributie, kun je meer mensen op meer verschillende plekken bereiken.’
Illustratie door Rosanne van Leusden

Meer voorspellers


Hoe ziet de journalistiek van 2019 eruit? Voor de tweede keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2019 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.