Journalistenvolgdienst Journa opent deuren

Nieuws |

Journa indexeert automatisch zoveel mogelijk Nederlandse auteurs vanuit de ‘belangrijkste kranten, bladen en blogs’, schrijven de oprichters. Op dit moment telt de database ruim 18.000 journalisten. Gebruikers die een journalist volgen, krijgen een seintje zodra hij of zij iets publiceert.
Journalisten die zich in de database bevinden, kunnen zich gratis aanmelden voor een portfoliopagina om extra op te vallen. Journa verzamelt hiervoor automatisch alle publicaties en houdt het portfolio vervolgens up-to-date. De auteur kan zelf bepaalde artikelen uitlichten of verbergen. Kijk hier en hier voor voorbeelden van zulke portfolio’s.

Persoonlijk merk

In personal branding zit voor journalisten toekomst, zeggen de bedenkers in hun mission statement. “Steeds meer mensen volgen liever een individuele journalist dan dat ze een abonnement nemen op het medium waar hij of zij voor werkt.” Een goed persoonlijk merk zou kwaliteit uitstralen en het bereik van de journalist vergroten.
Journa is een initiatief van Startup Studio Nescio in Amsterdam. “Wij maken Journa omdat we een gezonde en onafhankelijke journalistieke sector van groot maatschappelijk belang vinden. Wij zijn ervan overtuigd dat technologie hierbij kan helpen.”
De inkomsten moeten gaan komen uit Journa Pro: een aanvullende, betaalde dienst voor media- en communicatieprofessionals. Zij kunnen via Pro journalisten met een bepaalde expertise vinden, of op de hoogte blijven van wat er door wie geschreven wordt over bepaalde onderwerpen.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.