Nieuwssites zien traffic via Facebook met 25 procent dalen

facebook

Nieuwssites kregen het afgelopen half jaar steeds minder bezoek uit Facebook, blijkt uit cijfers van analyticsbureau Parse.ly. Door algoritmewijzigingen komen nieuwsmerken minder prominent in de timeline van gebruikers.

Nieuwssites die voor traffic erg afhankelijk zijn van Facebook, moeten zich misschien nog maar eens achter de oren krabben. Uit een analyse van analyticsbureau Parse.ly blijkt namelijk dat het bezoek van nieuwsites via een verwijzing op Facebook flink is gekelderd. Tussen februari en oktober 2017 nam het verkeer via Facebook met circa 25 procent af, terwijl traffic via Google stabiel bleef.

De daling in traffic komt door wijzigingen in het algoritme van Facebook, zo is het vermoeden. Facebook besloot deze zomer om accounts die vaak posten, minder zichtbaar in de timeline te maken. Op die manier wilde Facebook sites die clickbait en “spammy news” verspreiden de kop indrukken. Maar nu blijkt dat die wijzigingen ook impact hebben op serieuzere nieuwssites.

Parse.ly, dat The Wall Street Journal en The Huffington Post tot zijn klantenkring rekent, laat ook zien dat traffic naar Facebook Instant Articles in het afgelopen jaar wél stabiel is gebleven. Dat maakt de situatie voor uitgevers extra precair. Veel uitgevers willen namelijk niet meewerken aan Instant Articles. Moeten ze nu alsnog overstag gaan?

Deel dit artikel:

Over Ernst-Jan Hamel

Ernst-Jan Hamel is docent bij de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer