Er is geen papiercrisis, maar wel een dagbladencrisis

Newspaper_hat_in_the_rain

Alle Westerse landen zien de krantenoplages dalen en vooral lokale kranten moeten het ontgelden. Volgens wetenschappers komt dit niet specifiek doordat kranten lokaal of van papier zijn, maar is er sprake van een algehele dagbladencrisis: ook online weten kranten de jonge lezer minder te bereiken.

Hoewel vooral lokale dagbladen door een crisis lijken te gaan, is het niet volledig duidelijk of dit komt door een probleem in het verdienmodel van papieren kranten in het algemeen, of dat de oorzaak bij lokale kranten ligt. Daarom analyseerden Ingela Wadbring en Annika Bergström de afnemende consumptie van kranten en andere lokale nieuwsmedia aan de hand van verschillen in generaties.

Behoefte aan nieuws

De onderzoekers maakten gebruik van een jaarlijkse survey die sinds 1986 wordt gehouden onder Zweedse kranten en zenders. Uit de resultaten blijkt dat er geen sprake is van een papiercrisis, noch van een lokale crisis, maar meer van een algemene krantencrisis. Het aantal lezers van zowel papieren als online kranten neemt af, terwijl de grootte van het publiek van lokale zenders stabiel blijft. Ondanks de globalisering blijft er dus behoefte aan lokaal nieuws.

Gratis dagbladen lijken hetzelfde probleem te hebben als betaalde kranten, maar dit werd voor hun pas in een later stadium kritiek omdat zij meer drijven op advertentie-inkomsten.

Alternatieve vormen van nieuws

De kern van het probleem ligt volgens Wadbring en Bergström in het feit dat lezers onder de veertig, en vooral onder de dertig jaar, de krant laten liggen, ongeacht de vorm waarin deze verschijnt: op papier of digitaal. Ondanks dat zij waarde blijven hechten aan lokaal nieuws, schakelen zij in een oplopend tempo over op alternatieve vormen van online nieuws, die vaak een meer (inter)nationaal karakter hebben.

Ingela Wadbring & Annika Bergström. User Rankings and Journalistic News Selection: A Print Crisis or a Local Crisis? Journalism Studies

Foto door Olivier Colas

Deel dit artikel:

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en een master Media & Journalistiek. Hij werkt als redacteur bij Blendle. Daarbuiten doet hij freelance media-onderzoek.

Reageer