'We zagen wel aankomen dat Facebook berichten van vrienden voorrang zou geven'
Nieuws |Op het technologie- en weteenschapskanaal van Vice, Motherboard, juicht internationaal hoofdredacteur Jason Koebler het toe dat persoonlijke berichten van vrienden straks de voorkeur krijgen van het algoritme. Hoewel het waarschijnlijk ook grote impact op Vice zal hebben, is Koebler blij dat media worden gedwongen om minder afhankelijk te zijn van Facebook: ‘Veel media zullen deze laatste aanpassing misschien niet overleven, maar ik hoop dat er gezondere media voor in de plaats komen.’
Zowel Casper Sikkema, hoofdredacteur van Vice Nederland, als Wester van Gaal, hoofd van het Nederlandse Motherboard (onderdeel van Vice), onderschrijven dit standpunt via Twitter. Sikkema: ‘Dat deze ontwikkeling eraan zat te komen is niet nieuw voor ons. We hebben al een koerswijziging ingezet om te waarborgen dat jonge mensen op wat voor platform dan ook onze verhalen tegenkomen en hierdoor niet alleen afhankelijk zijn van Facebook.’
Vervangers voor Facebook
Jonna ter Veer van NOS op 3 laat weten dat haar redactie al een tijdje anticipeert op dit besluit van Facebook. ‘We zitten dan ook op meer sociale platforms dan Facebook alleen. En hebben daarnaast een ijzersterke app en site.’ Ter Veer ziet in Instagram, YouTube en Snapchat goede vervangers voor Facebook. ‘En mogelijk moeten we ook gaan kijken naar Vimeo, een kanaal waar hoogwaardige korte video’s worden gedeeld.’
Als onze 1 miljoen volgers ons nieuws niet of minder in hun tijdlijnen krijgen, is dat een verlies
‘De kernboodschap is wel dat je je nooit volledig afhankelijk moet maken van één sociaal platform,’ zegt Ter Veer, maar: ‘Dat neemt niet weg dat de NOS op Facebook met al onze kanalen bij elkaar bijna 1 miljoen volgers heeft. Volgers met wie we veel interactie hebben. Als die ons nieuws niet of minder in hun tijdlijnen krijgen, dan is dat een verlies.’
Op andere paarden wedden
Ook bij LINDAnieuws zijn ze allesbehalve overrompeld door het nieuws, vertelt redactiechef Merijn Henfling. ‘Dat Facebook het vrijdag zou aankondigen wisten we natuurlijk niet, maar we zagen al twee jaar aankomen dat Facebook berichten van vrienden voorrang zou gaan geven.’
De site is dan ook al eerder begonnen met wedden op andere paarden. ‘We zijn dankzij Facebook groot geworden, en hebben zo een achterban opgebouwd die ons nu ook via de app, nieuwsbrieven en door SEO weet te vinden. In het begin, vier jaar geleden, kwam negentig procent van ons verkeer via Facebook, nu is dat nog zo’n zestig procent. Wil je solide presteren, dan moet je inzetten op meerdere bronnen.’
Liever loyale bezoekers
Bovendien is het aantal unieke bezoekers dat LINDAnieuws bereikt niet het belangrijkste voor Henfling. ‘Ik geef meer om loyale bezoekers die regelmatig terugkeren dan om mensen die één keertje klikken op een stuk dat viral gaat.’ Bij eerdere aanpassingen aan het algoritme zag Henfling dat die laatste groep wel afneemt, maar dat het aantal bezochte pagina’s stabiel blijft en de bezoektijd toeneemt.
Bij BNNVARA (169.000 Facebook-volgers) denken ze er ongeveer hetzelfde over. Daar wachten ze tot de aangekondigde aanpassingen daadwerkelijk zijn doorgevoerd voor ze zich zorgen gaan maken. ‘Nu zijn het nog slechts aankondigingen van veranderingen. Wel zie je dat het bereik van bedrijfspagina’s het afgelopen jaar al heel hard aan het dalen is, dus dat is een teken dat Facebook er misschien al mee aan het testen is,’ vertelt senior webredacteur Suzanne Olsthoorn. De aankondiging kwam dan ook niet als een verrassing. De omroep zet daarom ook al een tijdje veel in op Instagram en Instagram Stories.