Flexibiliteit in de crisis: hoe drie Nederlandse startups inspelen op nieuwe behoeften

Nieuws | Innovatie

United Robots: automatisch gegenereerde updates over corona

De oorsprong van United Robots ligt in Zweden, maar met de Nederlandse mede-oprichter Marvin Bonsen probeerde het bedrijf tijdens de vorige editie van de SVDJ Accelerator ook Nederland te veroveren. United Robots doet dat met behulp van een algoritme dat razendsnel artikelen kan schrijven waarvoor het journalistieke speurambacht niet per se een vereiste is. Daarbij gaat het om weerberichten, verkeersinformatie, sportuitslagen en sinds kort ook om dagelijkse cijferupdates rond het coronavirus.

Voor de Zweedse nieuwssite Aftonbladet heeft United Robots namelijk de Corona Watch ontwikkeld. Dat programma kan worden aangesloten op diverse databases en stuurt redacteuren een bericht via het chatprogramma Slack wanneer er iets gebeurt. Zo hoeven de redacteuren niet meer zelf continu de sites van de 21 regionale gezondheidsautoriteiten te refreshen voor updates. Met als gevolg dat Aftonbladet nu vaak de eerste is met het laatste coronanieuws, en de redacteuren tijd hebben voor ander werk.

Intussen maken ook de Zweedse nieuwscuratiesite Omni en de lokale mediagroep Östgöta Media gebruik van de Corona Watch, vertelt projectleider Cecilia Campbell. Ook de Nederlandse nieuwsorganisaties waar United Robots tests heeft lopen – wie dit zijn wil het bedrijf nog niet bekendmaken – is aangeboden om de dienst te gebruiken. ‘Media kunnen zelf kiezen welke databases ze willen aansluiten op de feed, dus deze ziet er iedere keer een beetje anders uit’, aldus Campbell.

Newschain: gratis embeds van uitklapbare blokken met RIVM-informatie

Als je regelmatig over een onderwerp schrijft, kun je de basisinfo beter één keer goed opschrijven en die telkens als een opvouwbaar blokje in een artikel gebruiken. Dat biedt lezers een betere context, en scheelt journalisten de tijd die nodig is om telkens alles opnieuw uit te leggen. Door het inklapbaar maken van de blokjes wordt bovendien voorkomen dat teksten te lang en onoverzichtelijk worden, zo is de gedachte achter het Brabantse Newschain.

Bij het coronavirus lijkt de behoefte aan context en duiding groter te zijn dan ooit. Daarom biedt Newschain, dat normaal al wordt gebruikt door onder meer het AD en de regiotitels van DPG, nu blokken met RIVM-informatie gratis aan: alle embed-codes zijn te vinden via de site.
Volgens mede-oprichter Jolien van de Griendt worden de blokken met enthousiasme ontvangen. Tot de media die onlangs gebruik zijn gaan maken van Newschain behoren onder andere De Limburger, Leeuwarder Courant en WNL. Nieuwe betalende klanten heeft het nog niet opgeleverd, ‘maar dat was ook niet direct het doel. We hoopten natuurlijk wel dat het de drempel om zomaar een nieuwe tool uit te proberen wat zou verlagen, en we zien dat dat werkt.’

Doordat er meer gebruik wordt gemaakt van de tool, ontvangt Newschain ook meer feedback dan normaal. ‘Dat is sowieso een waardevolle toevoeging.’ Verder noemt Van de Griendt de gebruikersdata die nu wordt verzameld interessant: ‘We zien dat de coronablokken door 80-90 procent van de bezoekers worden geopend en/of gelezen. Er is dus echt een behoefte aan dit soort contextuele informatie.’

Ook ziet Newschain welke vragen het meest worden aangeklikt. Dit is de top-3:



Blendle: versnelde herintroductie van pay-per-article

Vorig jaar maakte Blendle bekend te stoppen met de mogelijkheid om losse artikelen aan te schaffen. Alleen gebruikers met een Premium-abonnement zouden nog toegang krijgen tot de verhalen in de digitale kiosk. Die konden dan echter alleen de dagelijkse selectie van de redactie en het algoritme lezen, en (onbeperkt) bladeren door een aantal tijdschriften. Door kranten bladeren en daarin lezen wat er ontbrak in de dagelijkse selectie, was ook voor Premiumlezers geen optie meer.

Tot voor kort dan. Begin april werd aangekondigd dat de micropayments terug zouden keren, weliswaar in een nieuw jasje. Het nieuwe pay-per-article-model is alleen benieuwd voor Premium-gebruikers, die voor 2,50 euro 50 krantencredits kunnen kopen. Daarmee kunnen ze tussen de vier en tien stukken lezen.

Volgens woordvoerder Jeroen Amelsbeek zat de herintroductie sowieso al in de pijplijn, omdat abonnees lieten weten dat ze een overzicht van de actualiteit misten. Maar toen na de corona-uitbraak de vraag naar nieuws toenam, is besloten om de lancering te vervroegen. Het is nu nog te vroeg om uitspraken te doen over gebruikscijfers van het nieuwe model, zegt Amelsbeek. Wel vertelt hij dat de totale lees- en luistercijfers 50 procent hoger liggen dan normaal.

Desondanks kiest Blendle ervoor om het wekelijkse bladenoverzicht coronavrij te houden, evenals de ‘bedtime stories’. Dat neemt alleen niet weg dat de best gelezen verhalen toch voornamelijk over dat onderwerp gaan. Een greep uit de stukken die het meest werden gelezen:

  • Enkel isoleren van ouderen leidt tot veel slachtoffers – de Volkskrant
  • Knokken en liefde voor iedereen die niet naar de ic gaat – AD
  • Hoe de coronacrisis het Amerikaanse leiderschap onderuithaalt – De Standaard
  • Februari: de verloren maand – de Volkskrant
  • Het nieuwe normaal: leven na de crisis – HP/De Tijd
  • Er is een ‘reset’ van het economische systeem nodig, bepleit econoom Christian Felber – Vrij Nederland

Lees ook:

Newschain start pilot bij Brabantse media
Het algoritme van United Robots moet journalisten robotwerk uit handen nemen
Deel 3 in een serie over Blendle: In Nederland zet Blendle zijn geld nu op het abonnementenmodel

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.