Innovatiesubsidie voor zeventien pilots en prototypes

_mg_7547

De nieuwe Regeling Journalistieke Innovatie heeft de eerste vruchten afgeworpen. Het enthousiasme bij de aanvragers bleek groot. Maar liefst 144 aanvragen, een record, werden ingediend. Een selectie van zeventien projecten krijgt daadwerkelijk susbsidie en start nog deze week met het coachings- en begeleidingstraject.

Alle aanvragen zijn grondig getoetst door een achtkoppige expertcommissie. Op 15 maart 2017 heeft het bestuur van het Stimuleringsfonds besloten om subsidie toe te kennen aan de zeventien projecten die het best scoorden op het journalistieke karakter, innovatie en haalbaarheid. Hiertoe is een bedrag van in totaal €546.348,- beschikbaar gesteld. De projecten variëren van slimme oplossingen voor betaalmuren en chatbots voor crowdsourcing, tot samenwerkingen tussen journalisten en designers, en een bronnensysteem op basis van blockchain.

NAEVO.nl /// powered by ESB en FD – € 35.000,00

FD en economisch vakblad ESB richten samen een digitaal platform op voor regionaal economisch nieuws: NAEVO.nl. Het platform biedt nieuws, achtergronden en data over de regionale economie. NAEVO ontsluit en duidt regionaal-economische data over arbeidsmarkt, financiering, export, infrastructuur, kennis en meer op een visueel aantrekkelijke manier. Het koppelt deze data aan nieuws en achtergronden en creëert zo informatie die bestuurlijk en maatschappelijk relevant is. Het bediscussieert de beleidsimplicaties met betrokkenen en experts.

Politiek Live: Feit of Fictie? – € 35.000,00

Beeld & Geluid bouwt een platform waarop ‘feeds’ van nieuwsmedia worden gekoppeld aan de collectie van Beeld en Geluid. Gebruikers selecteren een nieuwsbron en door de inzet van innovatieve multimedia hyperlinking technologie worden relevante fragmenten uit het multimedia archief getoond. Zo wordt berichtgeving over politici en politieke thema’s in een bredere context geplaatst. Om er zeker van te zijn dat het prototype aansluit op gebruikersverwachtingen, wordt gebruik gemaakt van een iteratief evaluatieproces in een zogenaamd ‘Living Lab’ van museum Beeld en Geluid.

BNR Smart Radio d.m.v. Artificial intelligence – € 35.000,00

Het BNR Smart Radio prototype is een geautomatiseerde ‘non-lineaire’ radio-dienst waar alle BNR audio geanalyseerd wordt met behulp van Artificial Intelligence. Luisteraars kunnen zo kiezen voor specifieke domeinen & onderwerpen en hierover automatisch gerelateerde audio-fragmenten van BNR Nieuwsradio beluisteren, waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Unframed – € 35.000,00

Unframed bouwt een chatbot voor crowdsourcing in probleemgebieden. De burgers in probleemgebieden kunnen via een chatbot foto’s, video’s en documenten uploaden. De chatbot vraagt een locatie en een omschrijving te geven van hetgeen ze uploaden. Deze informatie wordt opgeslagen en vervolgens kunnen journalisten op een gesloten platform dit raadplegen. Een ordening op basis van locatie en tijdstip helpt hen snel relevante informatie te vinden. Journalisten kunnen vervolgens deze informatie afnemen.

Medivers (voorheen Bijlmer Style Media Centrum) – € 35.000,00

Medivers is een plek waar jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt worden gekoppeld aan scholen en lokale media om via een onderwijsprogramma content te maken die de eigen doelgroep aanspreekt. Succesvolle doorlopers krijgen stages aangeboden bij deze media. Op deze manier wordt de diversiteit van media vergroot en worden nieuwe doelgroepen aangeboord. Dit model begint bij Praktijkcollege de Dreef in Amsterdam Zuidoost, maar kan worden overgenomen door andere lokale media en scholen.

DROG – € 34.800,00

Het project Desinfogenerator ontving in de vorige ronde Regeling Journalistieke Innovatie subsidie om een pilotstudie uit te voeren. Vanuit deze pilotstudie zijn de eerste stappen gemaakt richting het platform DROG, dat nu wordt uitgewerkt tot een volwaardig prototype. Dit prototype behelst een community, achtergronden en inzichten over misleiding rond actuele thema’s en een simulator waar bezoekers bewust worden van misleiding door het zelf creëren van desinformatie. DROG maakt daartoe de propaganda-game digitaal en online, zorgt voor een plek voor de community op de website en voor ruimte waar gepubliceerd kan worden. Het prototype moet van DROG dé plek maken tegen desinformatie, propaganda en nepnieuws.

Working name “truth tracker” – € 27.200,00

De aanvrager ontwikkelt een blockchain-gebaseerd platform met gebruiksvriendelijke web-interface voor het vastleggen van webpublicaties als bron. Metadata van de webpublicatie, zoals titel, datum en een “hash” (algoritmisch gegenereerde unieke sleutel) van de publicatie worden onwijzigbaar, traceerbaar, publiek en onafhankelijk vastgelegd in een blockchain. Deze metadata is doorzoekbaar via een gebruiksvriendelijke web-interface. Gebruikers kunnen via deze interface bronnen toevoegen en er vervolgens aan refereren in hun eigen werk. Het doel van het project is een citatie-systeem aan te bieden voor digitale geschreven pers, gelijkaardig aan wat in de academische wereld bestaat.

The Playwall – pilot – € 35.000,00

The Playwall won eerder The Challenge van 2016. Na resultaten uit marktonderzoek gaat de aanvrager een pilot ontwikkelen. De pilot biedt internetgebruikers van een mediaplatform een extra optie binnen een al bestaande PAY- of registratiewall, namelijk ‘Betaal Met Data’. Als zij hierop klikken verschijnt de PLAYwall. De gebruiker speelt een korte quiz van vier à vijf vragen en heeft daarna direct toegang tot de content. De gebruiker hoeft niet in te loggen, niets in te typen, de interface is zeer gebruiksvriendelijk, mobile-first en de sequence duurt maximaal twintig seconden. De vergaarde data wordt afgeleverd aan het betreffende mediaplatform, die deze vervolgens kan gebruiken voor eigen doeleinden. De gebruiker kan te allen tijde inzien wat hij of zij afstaat aan data.

Nieuws? Dat ben je zelf! – € 35.000,00

Aanvrager AT5 bouwt een platform waarbij de eigen nieuwsitems opnieuw worden samengesteld, gemonteerd en verrijkt door scholieren. In de pilot hermonteert AT5 dagelijkse nieuws tot korte nieuwsclips van maximaal drie minuten. Deze nieuwsclips worden gedeeld via een eigen website, met nieuwe voice-overs en tekstblokken, zodat docenten en leerlingen dit altijd kunnen raadplegen. Daarnaast biedt de website ruimte voor nieuws van jongeren zélf in de vorm van vlogs. Het doel is om de website zo in te richten dat het aansluit bij het lesmateriaal van de scholieren. Door de dagelijkse werkelijkheid te laten zien, worden docenten handvaten geboden om actuele onderwerpen makkelijker bespreekbaar te maken.

Interactieve Tijdlijn – € 30.475,00

De aanvrager ontwikkelt een tool waarmee journalistieke projecten kunnen worden weergegeven in interactieve, multimediale tijdlijnen. De tijdlijn is in eerste aanleg ontwikkeld vanuit de eindgebruikerskant: het publiek wordt een context geboden waarbinnen verhalen worden getoond. De tool toont informatie in een toegankelijke context waardoor dossiers makkelijk en duurzaam toegankelijk zijn. De pilot richt zich met name op de achterkant. Er wordt een visuele onderhoudstool ontwikkeld. Tegelijk wordt de mogelijkheid ontwikkeld om de tijdlijn rechtstreeks te koppelen aan nieuwssystemen en archieven van redacties van kranten, uitgeverijen en omroepen. De tijdlijn ‘vult’ zichzelf op basis van zoektermen en kan vervolgens gefinetuned en aangevuld worden.

Spraakmakers (werktitel) – € 27.293,00

Deskundigen met een afwijkend of nuancerend geluid, een diverse achtergrond of anderszins ongehoord perspectief, worden door De Balie opgeleid tot spraakmakers in het publieke debat. Dit wordt gedaan aan de hand van masterclasses van topdocenten uit binnen- en buitenland. Het aanbod van deskundigen, onmisbaar voor de journalistiek, wordt hiermee sterk verbeterd.

Newschain – € 34.880,00

Newschain is een online platform waarop de journalist de lezer extra informatie kan geven bij een nieuwsupdate. Nieuws wordt opgebouwd aan de hand van informatieblokken: stukken tekst, filmpjes, foto’s, infographics, social media-updates en meer. De journalist creëert in het platform een interactieve, klikbare, ‘newschain’ van informatieblokken die hij relevant vindt. De newschain kan vervolgens geëxporteerd worden tot een embedbaar object, dat in het eigen redactiesysteem gebruikt kan worden. De newschain kan traditionele alinea’s vervangen waarin de context van een nieuwsfeit wordt uitgelegd. De lezer kan zelf kiezen welke blokken hij of zij wil uitvouwen.

The Common Affairs – € 27.500,00

Deze pilot van The Common Affairs richt zich op het ontwikkelen van onderzoek en activiteiten waarbij het samenwerken, experimenteren en ontwikkelen van nieuwe journalistieke vormen centraal staat. Om tot deze nieuwe journalistieke vormen te komen, worden journalisten en ontwerpers structureel aan elkaar gekoppeld. Deze koppelingen bestaan uit een op een samenwerkingen tussen journalisten en ontwerpers, een online tool op basis waarvan journalisten en ontwerpers aan elkaar gekoppeld worden en evenementen waarop de resulterende samenwerkingen worden gepresenteerd.

Datamining Breda – € 19.000,00

De aanvrager bouwt een datajournalistiek platform, waarbij de data wordt opgehaald door crowdsourcing en wordt gefinancierd met blockchain. Belanghebbenden bij informatie gaan het platform betalen. De vaste community wordt beloond voor het werk dat ze doet, vanuit het blockchainsysteem, wat volledige veiligheid en onafhankelijkheid garandeert. De resultaten van de crowdsourcingprojecten worden gepubliceerd op BredaVandaag.

De Twentement App – € 35.000,00

Twentement is een democratisch experiment naar succesvol Deens model. Burgers, bestuurders en journalisten treffen elkaar op evenementen. De resultaten van dat evenement worden opgenomen in een app, waarin verslag wordt gedaan van het evenement en daar gemaakte afspraken door journalisten worden bijgehouden en gecontroleerd. In terugkerende evenementen wordt telkens voortgebouwd op de tussentijds behaalde resultaten.

 Polichat – € 32.000,00

De aanvrager bouwt een chatbot voor, in eerste instantie, de gemeenteraadsverkiezingen in Breda 2018. Deze chatbot fungeert als een soort interactieve stemwijzer, die verkiezingsprogramma’s en journalistieke content combineert om de gebruiker zo volledig mogelijk te informeren over de verkiezingen, toegespitst op de relevantie voor de gebruiker.

Storypix – € 33.200,00

Storypix laat voorbijgangers interacteren met nieuws op publieke schermen. Iedere voorbijganger ziet het nieuws, maar met de telefoon kan er extra content opgeroepen worden, gedeeld worden en kan de gebruiker hierop reageren. Een groot scherm toont fotografie en het mobiele scherm dient als interactieve trackpad, story device en sociaal netwerk. Het platform is gebouwd voor fotografen, betrokken organisaties en bedrijven en een geïnteresseerd publiek.

 

 

Reageer

Geef een reactie

*