Innovatieve journalistiek wint terrein bij Tilburgse SvJ

Nieuws | Blogs

Sinds dit collegejaar ben ik als docent verbonden aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Als oud-student van deze opleiding valt me direct op dat het curriculum in de afgelopen vijftien jaar drastisch is veranderd. Dat mag ook wel, gezien de ontwikkelingen in het journalistieke medialandschap.

Maar goed, wie een beetje zicht heeft op het onderwijs, weet ook hoe moeilijk het is om in te spelen op nieuwe, vaak technologische ontwikkelingen in de praktijk. Journalistieke opleidingen behoren studenten op te leiden voor werk in een toekomst die vrij ongewis is. De hamvraag is: welke kennis en vaardigheden geef je de studenten mee?

Ach, dat internet is een hype. Dat waait wel weer over.

Op deze vraag valt natuurlijk geen eenduidig antwoord te geven, dus blijft ze voer voor discussie. Mijn ervaring is dat deze discussie nogal eens vertroebeld wordt door armoedige argumenten verpakt in visieloze uitspraken. Gelukkig gebeurt dat niet meer met de keiharde dooddoeners uit mijn studententijd. Na een workshop Website Bouwen in het jaar 2000 (toen nog in html) zei een van mijn oud-docenten van een ander vak doodleuk: “Ach, dat internet is een hype. Dat waait wel weer over.”

Die uitspraak is tot de dag van vandaag illustratief voor de botsing tussen oude en nieuwe journalistiek, die zowel in onderwijsland als in de journalistieke praktijk nog altijd doorklinkt. Tegelijkertijd heeft een nieuwe vorm van journalistiek in Tilburg aan terrein gewonnen. Sinds 2010 laat de opleiding ouderejaars hiermee stoeien. “In de eerste jaren waren het nog derdejaars studenten die op de redacties van het Eindhovens Dagblad en het Brabants Dagblad met allerlei tools aan de slag moesten,” vertelt docent Bart van Teeffelen. “Zo leerden ze bijvoorbeeld om in twintig minuten een tijdlijn bij een verhaal te plaatsen.”

Nieuwe vertelvormen

Het toevoegen van een animatie of een infographic aan een journalistiek verhaal kan uiteraard nuttig zijn om de complexiteit van het onderwerp inzichtelijk te maken, maar innovatie gaat verder dan dat. Docent Gemma van der Kamp: “Het gaat ook om de techniek: bijvoorbeeld het keiharde codeerwerk. We geven ze eveneens een aanzet om op een meer visuele manier verhalen te vertellen. Studenten moeten dit aan de hand van nieuwe vertelvormen doen.”

Van Teeffelen onderschrijft dit, omdat hier vanuit de praktijk behoefte aan is. “Tijdens een bezoek aan NRC kreeg ik te horen: ’We hebben momenteel genoeg journalisten in huis die een prachtig verhaal van 1.500 woorden kunnen intikken, maar er is er bij wijze van spreken nog niet één die een interactieve video kan maken.’ En onze studenten kunnen nog veel meer dan dat.” De opleiding brengt alle innovaties samen op haar eigen blog Tech & Tools. De website biedt handige tips en tricks die direct in de praktijk toepasbaar zijn. Voor zowel studenten als voor journalisten. Doe er uw voordeel mee.

Foto: Studenten journalistiek aan de Universiteit van Iowa in de jaren ’20 schrijven een artikel. (Iowa Digital Library)

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.