Kleine nieuwsmedia kunnen nationale debat bepalen
Nieuws |Aan de studie werkten 48 kleine tot middelgrote Amerikaanse nieuwsorganisaties mee. Voor het experiment gingen sommige van die media samen aan onderzoeksjournalistieke verhalen werken en besloten die tegelijkertijd te publiceren. Na publicatie gingen wetenschappers van Harvard, Florida State University en MIT, met behulp van machine-learning kijken naar de besproken onderwerpen op Twitter en de sentimenten in de socialemediaberichten.
Het resultaat? In sommige gevallen zorgden kleine nieuwsmedia er voor dat er in de week na publicatie op Twitter 63 procent meer over een bepaald onderwerp werd gepraat. Kleine nieuwsorganisaties hebben “wezenlijke macht” om het nationale debat te vormen, stelt hoofdonderzoeker Gary King zegt in de New York Times. Ook zorgden de artikelen er voor dat een klein deel van publiek zijn of haar mening over het onderwerp aanpaste aan de politieke kleur van het journalistieke medium.
Het onderzoek bevestigt wat veel journalisten al dagelijks merken: hun stukken bepalen mede waar mensen op sociale media over praten en welke issues belangrijk gevonden worden. Toch hebben wetenschappers altijd moeite gehad om dit verband precies te meten. De deze week verschenen studie is grootschalige poging om de impact van journalistiek beter in kaart te brengen.
Foto: (c) Flickr.com / thomas8047