Media Utrecht negeren hulp van hun publiek

Uit een grondige analyse van het nieuwsecosyteem in Utrecht blijkt dat er anno 2016 bar weinig wordt gedaan met de comments die lezers online achterlaten bij nieuwsberichten. Essentiële aanknopingspunten, nieuwe invalshoeken en tips voor journalisten blijven vaak onaangeroerd. Goed nieuws is dat het groeiende aanbod van zelfstandige nieuwssites het Utrechtse nieuwslandschap verrijkt en dat deze partijen in de online berichtgeving aan kop gaan.

Traditionele media blijven dominant, maar kunnen niet zonder social media

Uit het onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek blijkt dat uitgevers en omroepen – zowel offline, online als via Facebook – verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van het lokale nieuws over Utrecht. Bijna driekwart van alle berichten in de onderzochte nieuwsweek is afkomstig van traditionele media. Deze media scoren vooral goed op politieke verslaggeving en het brengen van verdieping bij het nieuws. Ondanks de dominante positie van de traditionele media worden nieuwe informatie en breaking news vaak als eerste naar buiten gebracht via social media. Daarbij spelen ooggetuigen, politici en bijvoorbeeld de twitterende wijkagent een niet te onderschatten rol.

 

Online floreert de zelfstandige nieuwssite

Ondanks de dominante traditionele media, zijn zelfstandige nieuwssites online beter vertegenwoordigd: van al het online nieuws komt meer dan de helft van de berichten van hyperlocals, niche media en buurtblogs. Gezamenlijk bieden deze nieuwssites een gevarieerder aanbod dan de traditionele partijen. Sites als DUIC, DUB en het recent gelanceerde In de buurt Utrecht vormen daarmee een onmiskenbare verrijking van het lokale Utrechtse nieuwslandschap.

schermafbeelding-2016-12-09-om-14-54-22

 

Loyale lezers bij kleine partijen

Opvallend is bovendien dat bezoekers van deze nieuwssites een stuk loyaler zijn dan de bezoekers van de sites van kranten en omroepen. Niet alleen wordt een groter deel van de berichten becommentarieerd, het gemiddeld aantal comments per bericht ligt ook een stuk hoger dan op de websites en Facebookpagina’s van traditionele media.

Media doen niets met comments van lezer

Zowel traditionele als zelfstandige nieuwssites lijken weinig te doen met de comments van lezers onder de online berichten. Daardoor blijven essentiële aanknopingspunten, invalshoeken die journalisten over het hoofd zagen en tips vaak liggen en blijven tal van vragen onbeantwoord. Uit de reconstructie van de verslaggeving rond een ernstig ongeluk op de Uithof bleek bijvoorbeeld dat lezers er als de kippen bij zijn om te wijzen op de onoverzichtelijke kruising waar het ongeval plaatsvond of om te wijzen op het fenomeen van ‘straatraces’ die in het weekend wel vaker op het verlaten universiteitsterrein worden gehouden.

Wijkagent net zo belangrijk als omroep en krant

Traditionele media kunnen er bij baat bij hebben om op Facebook afzonderlijke pagina’s te wijden aan specifieke niches binnen het lokale nieuws; ook buiten het lokale nieuws kunnen dergelijk niches rekenen op een trouwe achterban. Op twitter bevinden zich tal van tijdelijke opinieleiders van buiten de media die bij grote nieuwsgebeurtenissen een rol van betekenis vervullen in het nieuwsecosysteem; ooggetuigen en de twitterende wijkagent beschikken over informatie waarvan de verslaggeving kan profiteren. Uit de analyse van YouTube en Instagram blijkt dat mediapartijen hier niet erg actief zijn, terwijl deze kanalen juist kansen bieden voor interactie met jongere nieuwsgebruikers en berichtgeving over lokale middenstand en de uitgaansagenda.

schermafbeelding-2016-12-09-om-14-54-43

Tijdens het onderzoek werden in de week van 12 -18 september 858 nieuwsberichten van 36 aanbieders geanalyseerd.

Het onderzoek naar nieuwsecosytemen in grote steden wordt gelijktijdig uitgevoerd in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Meer presentaties volgen in de loop van 2017. Neem voor meer informatie contact op met onderzoeker Quint Kik. Telefoon: 070 361 71 11.

 

Reageer

Geef een reactie

*