MediaMatters laat start-ups en grown-ups van elkaar leren
Nieuws | InnovatieStart-ups kunnen veel leren van gevestigde mediabedrijven, grown-ups, maar andersom ook. Daarom brengt projectleider Rick van Dijk bij MediaMatters, het acceleratorprogramma dat hij onder de hoede van crossmedianetwerk iMMovator uitvoert, beide groepen bij elkaar. Van Dijk: “Mediabedrijven willen innoveren, start-ups willen groeien: ze hebben elkaar iets te bieden.”
Zeven deelnemende bedrijven
De projectleider strikte ANP, United, Endemol Shine, Ericsson, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NOS en NPO voor deelname aan MediaMatters. Tijdens een lunch met Neelie Kroes, ambassadeur van StartupDelta, ondertekende elk van de bedrijven en organisaties een convenant. Daarin zegden ze toe een bijdrage te leveren aan MediaMatters, variërend van financieel kapitaal tot het beschikbaar stellen van ruimtes, tot – de minimale eis – het geven van bekendheid aan MediaMatters. Daarnaast wist Van Dijk andere partijen aan het programma te binden, zoals Media Park Beheer, de gemeente Hilversum en advocatenkantoor The Law Factor. Besprekingen met nieuwe partners zijn nog gaande.
De start-ups op hun beurt moeten ook aan eisen voldoen. Idealiter zijn ze al een tijdje in business. “Ze moeten een businessmodel hebben en liefst ook al een bescheiden omzet.” Aan de andere kant, bedrijven die enthousiast zijn maar nog niet zo ver gevorderd, kunnen het ook proberen. “Het kan ook gaan om bedrijven die een Persinnovatiesubsidie hebben gehad, of zelfs pas aan The Challenge hebben meegedaan. Wie weet is er een grown-up die interesse heeft in een samenwerking.”
Hard werken om een ‘ja’ te krijgen
MediaMatters wordt voor een deel gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds en het ministerie van OCW, maar is voor het overige afhankelijk van investeerders zoals de deelnemende mediabedrijven. Het is hard werken om van iedereen een ‘ja’ te krijgen, zegt Van Dijk: “Het is een kip-of-ei-verhaal: partij A wil vaak pas toezeggen als partij B al binnen is, en andersom. Soms moet je dan iets aandikken hoever de onderhandelingen met een andere partij al zijn. Nooit liegen, natuurlijk, het moet wel ergens op gebaseerd zijn.”
De partners gaan straks een samenwerking aan met start-ups. Zo’n samenwerking kan allerlei verschijningsvormen hebben, zegt Van Dijk. “De start-up kan nieuwe technologie aanleveren aan de grown-up, dan heb je een klant-leverancierrelatie. Het kan ook zijn dat ze samen een nieuw businessmodel gaan ontwikkelen, of dat de grown-up wil investeren in de start-up.”
Uit de aangemelde start-ups maken Van Dijk en zijn collega’s een voorselectie, die tijdens een ‘matching day’ de grown-ups ontmoet. “Ik mik op vijf à tien matches, maar het kunnen er ook drie zijn. Als ze maar kwalitatief van aard zijn. De match moet wat opleveren voor zowel de scale-up als de partners.” In juni starten de samenwerkingstrajecten, die maximaal een halfjaar duren. Naast het samenwerkingstraject volgen de start-ups een trainingsprogramma. Dat bestaat uit trainingen op het gebied van ‘Tax & Legal’, ‘Finance & Pitching’ en andere zaken die relevant zijn voor gevorderde start-ups. Het programma wordt aangeboden in samenwerking met Startup Gooi en Vechtstreek.
Eind 2016 zal het project MediaMatters geëvalueerd worden. Wanneer het een succes is? Die vraag krijgt Van Dijk vaak, zegt hij. “Ik ben blij als de doelstellingen van de samenwerkingsverbanden gehaald worden. Maar die zullen erg verschillen. Een start-up kan in enkele maanden prima nieuwe technologie leveren aan een grown-up. Maar een nieuw businessmodel ontwikkelen is een uitdaging in een half jaar, dus in dat geval is het fijn als daar een goed begin mee gemaakt is.”
Financiering vinden: ingewikkeld
Of MediaMatters ook na 2016 voortgezet kan worden, zal vooral afhangen van geld. Financiering vinden is ingewikkeld, zegt Van Dijk: “Corporates vinden het moeilijk om geld te steken in iets wat niet direct inkomsten oplevert. Dat kunnen ze intern niet verantwoorden.” Wellicht gaan de start-ups zelf betalen. “Als het goed is, heb je als scale-up ook een budget om je te ontwikkelen.” Een andere optie is doorgaan op basis van subsidie. “Experimenten als dit zijn keihard nodig om te innoveren,” zegt hij. “Daar zou je bijvoorbeeld een innovatiefonds voor kunnen instellen.“
Voor Van Dijk persoonlijk is MediaMatters een succes als hij mensen op weg kan helpen naar het bereiken van hun doel, maar hij heeft ook een andere motivatie. “Innovatie is uiteindelijk een middel, geen doel op zich. Het dient om de waarden die de media vertegenwoordigt te behouden. Media hebben een economische component, maar ook een culturele en een democratische. De overheid heeft niet voor niets een mediabeleid: willen we pluriformiteit behouden, dan moeten we dat beschermen. Paradoxaal genoeg is innovatie, vernieuwing, de manier om te behouden wat je hebt.”
Aanmelden voor het acceleratorprogramma kan tot en met 22 mei 2016, bij MediaMatters.