Meer, sneller, beter: technologische ontwikkelingen voor de journalistiek op EyeEm

EyeEM VRbril

Combineer Berlijn, de stad van de start-ups, met fotografie en je krijgt een inspirerende conferentie vol technologische ontwikkelingen voor media en journalistiek. De EyeEm-conferentie van afgelopen zaterdag was een levendige mix van jong talent, gevestigde sprekers en innovatieve start-ups.

EyeEm is een platform voor fotografen. Het is opgericht in 2010 om de kans op ontdekking voor jonge fotografen te vergroten door hun werk aan te bieden aan grote bedrijven en agentschappen. Tegelijkertijd hebben bedrijven toegang tot betaalbare foto’s van hoge kwaliteit. Voor $20 heb je al een foto met redactionele licentie.

Op het moment maken 18 miljoen professionele fotografen en amateurfotografen gebruik van EyeEm. De jaarlijkse fotowedstrijd verbonden aan de conferentie, is sinds dit jaar zelfs de grootste fotowedstrijd ter wereld met 270.000 inzendingen van 38.000 fotografen uit 164 landen.

Voor de fotowedstrijd gaven internationale sprekers van onder andere World Press Photo en CreativeLive, hun visie op de toekomst van fotografie, fotojournalistiek en media. Hier zijn de belangrijkste inzichten van de dag met het thema ‘revoluties in fotografie en visuele communicatie’.

De toekomst van visual storytelling

EyeEm WelovephotographyMonica Allende krijgt de zaal muisstil met haar presentatie van 9 projecten. Allende heeft 13 jaar bij Sunday Times Magazine gewerkt als Picture Editor. Uiteindelijk is ze vertrokken omdat ze de mogelijkheden te beperkt vond bij het tijdschrift. Nu is ze Cultural Producer en Photo Editor bij onder andere Screen Inc.

De door haar getoonde projecten brengen zeer verschillende onderwerpen onder de aandacht, zoals concentratiekampen, ruimtevaart en geweld bij de grens tussen Texas en Mexico. Allende’s boodschap is dat bij het bereiken van een publiek alle media-opties en platforms verkend moeten worden, zoals virtual reality, film en educatie.

Een voorbeeld is het project Flint is a place van Zack Canepari. Het project gaat over het plaatsje Flint in Michigan, de geboorteplek van kickbokser Claressa Shields die als 17-jarige in 2012 het goud wint op de Olympische Spelen. Het project omvat een serie korte documentaires, virtual reality, een interactieve website, een gratis tijdschrift voor de bewoners van Flint en een installatie.

Kunstmatige intelligentie verlaagt drempel

De overdonderende presentatie van Samim Winiger, ontwerper en ingenieur, belichaamt het thema van de dag. Bij de meeste mensen die ik na afloop van de conferentie spreek, is zijn presentatie favoriet.

In slechts 20 minuten laat Winiger de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (KI) voor creativiteit zien. Tekenen, architectuur, fotobewerking, schrijven, logo-ontwerp: alles kan makkelijker en vooral veel sneller met behulp van KI-programma’s. Een aantal daarvan zijn nu al beschikbaar.

KI zorgt ervoor dat we als individu veel sneller de vaardigheden krijgen om daadwerkelijk meerdere platforms en media te gebruiken, zoals Allende aanraadt. Volgens Winiger leidt KI dan ook tot “democratisering en escalatie van creativiteit“. Creativiteit en kunst worden toegankelijk voor meer mensen in een korter tijdsbestek. Je hoeft geen jaren meer te studeren voor een nieuwe vaardigheid.

Voorbeelden zijn No man’s sky, een online spel gegenereerd door de computer, en ShadowDraw, dat je helpt om te tekenen. Voor fotografen zijn volgens Winiger programma’s in de maak kleuroptimalisatie versnellen en als iemand niet lacht op een foto dan kun je altijd nog SmileVector gebruiken.

Langer lezen bij Medium

EyeEm QA55% procent van de bezoekjes aan webpagina’s duurt korter dan 15 seconden. Met dat gegeven in het achterhoofd zetten de oprichters van Medium een platform voor langere kwaliteitsverhalen op. Bezoekers van Medium blijven gemiddeld 2 minuten en 21 seconden op een pagina.

Volgens Noah Rabinowitz, Creative Director van Medium, is het platform zo opgezet dat het schrijvers optimaal ondersteunt. Zo zijn er bijvoorbeeld veel handige statistieken die je vertellen hoeveel mensen het hele verhaal hebben gelezen en het aantal mensen dat slechts halverwege is gekomen. Ook kun je zien waar het verkeer naar je artikel vandaan komt en wie het hebben gelezen. 

Daarnaast zorgt het interactieve karakter van Medium voor een nieuwe manier van schrijven. Lezers doen suggesties en stellen vragen bij onduidelijke zinnen. Het gaat zelfs nog een stap verder: soms worden er verhalen samen met lezers onderzocht en gecreëerd, zoals  Ghoast Boat, een verhaal over een verdwenen boot met 243 vluchtelingen. Samen met lezers zoeken de schrijvers naar antwoorden omtrent de verdwijning in de Middellandse Zee. Zelfs het Witte Huis gebruikt Medium om complexe zaken uit te leggen aan het publiek, waaronder de deal met Iran en de begroting over 2016.

Toekomstbeeld

Al met al schetst de conferentie een beeld van een toekomst waarin je niet gelimiteerd wordt door één medium, KI je helpt met de benodigde vaardigheden en een geïnteresseerd publiek kwaliteitsverhalen tot zich neemt op online platforms.

Foto’s door EyeEm

Deel dit artikel:

Over Anrike Visser

Anrike Visser is bedrijfskundige, antropoloog en journalist. Ze heeft vier jaar gewerkt bij toezichthouder AFM. Schrijft nu vanuit Berlijn over start-ups, big data en fintech.

Reageer