Ook de digitale Schuttevaer ruikt naar teer

Al sinds de negentiende eeuw brengt Schuttevaer wekelijks het scheepvaartnieuws aan professionals in de scheepvaart. Veel lezers leiden een varend bestaan en de gemiddelde lezer leest zijn nieuws het liefst uit een krant van papier. Toch stapt de branche steeds meer over naar het internet. Wat kunnen reguliere media daar van leren?

“Deze krant ruikt naar teer; daar wil je bij horen”, zo kenschetst hoofdredacteur en brandmanager Dirk van der Meulen zijn wekelijkse uitgave. “Als belangrijkste doelgroep zien wij onze abonnees: in principe allemaal hard knokkende MKB-ondernemers in de maritieme sector. Als redactie moeten wij er voortdurend voor zorgen dat de doelgroep geld verdient met onze informatie.”

“Binnenschippers, van oudsher de grootste lezersgroep, zijn helemaal niet zo behoudend. Het is onvoorstelbaar hoeveel er de afgelopen decennia is geïnnoveerd. De lezer van de Schuttevaer echter, was en is verknocht aan zijn papieren krant. Toch stapten we in het midden van het eerste decennium over onze eigen schaduw heen. Schuttevaer, dat onderdeel was van Wolters Kluwer, ging in 2007 over naar Mybusinessmedia in Deventer. Met deze uitgeverij wilden we aantonen dat het haalbaar is om goede vakbladen met een eigen insteek uit te brengen. Het eerste strategische uitgangspunt, de abonnees, heb ik al genoemd. Het tweede: we gaan online.”

Loodzware bestanden

“Merkwaardig genoeg zijn onze trouwste lezers geen abonnees. Ze hebben een ambulant beroep en waren gewend de Schuttevaer los te kopen bij schippersbeurzen en bunkerboten langs de grote vaarwateren – tot in Basel aan toe. Het aantal verkooppunten loopt echter al jaren terug. In 2005 hadden we de krant al als PDF online gezet. Dat was een eerste stap. Aanvankelijk een simpel systeem met soms loodzware bestanden. In de loop der jaren zijn we met de tijd meegegaan.” Het is een ontwikkeling die ongetwijfeld geholpen werd door de technische verbetering van internettoegang. Niet alleen werd het mobiele netwerk steeds sneller, er is ook fors geïnvesteerd in wifi hotspots langs de rivieren en in de havenaccommodaties.

“Heel lastig was de kredietcrisis. In 2008 hadden we een fantastisch jaar, maar in 2009 ging de knop om. Bezuinigingen, vacatures niet ingevuld. Dat alles maakte het er niet gemakkelijker op. Toch hebben we doorgezet. Met beide benen op de grond, niet te hoog in de bol, maar wel vastbesloten. De overgang van monomediaal naar multimediaal was en is een langzaam proces. Hoe maak je online media responsive voor meerdere devices? Hoe optimaliseer je search engine marketing? Dat is van belang, want daarmee bied je adverteerders meerwaarde.”

Als we belangrijk nieuws willen publiceren wachten we beslist niet op het uitkomen van de papieren krant

“Halverwege  besloten we tot het inrichten van een betaalpoort. Consequent, gezien onze strategie waarbij de abonnee voorop staat. Achter die poort vind je de e-paper, maar ook de nieuwswebsite en de app die we hebben ontwikkeld. Ze maken allemaal op gelijkwaardige wijze gebruik van dezelfde nieuwsstroom. We wachten ook beslist niet op het uitkomen van de papieren krant met het publiceren van belangrijk nieuws.”

De Schuttevaer concurreert met een aantal gratis scheepvaartkranten. Die drijven allemaal in hoofdzaak op advertenties – bij Schuttevaer slechts een deel van het businessmodel. “Van gesponsorde content nemen we zoveel mogelijk afstand. We streven naar onafhankelijke en objectieve journalistiek. We zijn bereid te berichten over ieder bedrijf, maar geen slijmverhalen. We bepalen zelf hoe en wanneer.”

De wijsheid van de crowd

De doelgroep ziet de voordelen van het internet en vooral ook van allerlei nieuwe vormen van online samenwerking. Zo nemen al sinds 2002 ongeveer 800 binnenschippers deel aan de ‘Vrachtindicator’. Dit marktinformatiesysteem van en voor varende ondernemers geeft inzicht in de vrachtprijsontwikkeling in Europa. En het grootste deel van de nieuwe abonnees kiest volgens Van der Meulen voor de internetvarianten. De redactie plaatst desondanks heel veel content in het openbare gedeelte van de online Schuttevaer.

“Ook in dat gedeelte graven we dieper in achtergronden en duiding. We willen niet alleen maar persberichten doorplaatsen. Het vinden van een goede balans tussen openbaar en betaalpoort blijft wel een punt van aandacht. Intern discussiëren we veel over nieuwe modellen. Initiatieven als Blendle of Topics spreken ons aan. Misschien moeten we overleggen met verwante uitgaven over een gebundelde betaalpoort.”

“Ik ben op zoek naar nieuwe journalistieke vormen. We worden steeds meer gedragen door freelance journalisten, ZZP’ers. Deze mensen publiceren via meerdere kanalen. De kracht van bundeling – daarop wil ik inhaken met onze uitgaven, naast journalistieke online media als The Post Online, De Correspondent, Reporters Online, of de weblogs en fora van individuele journalisten. Daarnaast verwacht ik dat de inhoud niet uitsluitend meer wordt aangedragen door journalisten. De lezer als expert. Maar kan je álles aan de lezer overlaten? We moeten zorgen dat de maritieme journalist zijn bestaansrecht behoudt. Dit is mijn droom: professionals die ook in de toekomst bezig zijn met onderzoek, opinie en duiding. Een stimuleringsfonds voor maritieme journalistiek, zou dat niet mooi zijn?”

Reageer

Geef een reactie

*