Radio-nieuwszenders blijven populair
Nieuws |Door Piet Bakker
Nederland kent twee echte nationale nieuwszenders: Radio 1 en BNR Nieuwsradio. De verhouding tussen die twee lijkt de laatste jaren nauwelijks veranderd. Sinds 2006 schommelt het marktaandeel van de NPO-zender Radio 1 tussen de 7 en de 8 procent (vergelijkingen telkens voor de eerste twee maanden van het jaar). Concurrent BNR (FD Mediagroep) heeft in die periode één keer de magische grens van meer dan 1 procent marktaandeel overschreden. Voor de rest blijft BNR bubbling under.
Om vast te stellen of we hier niet met seizoensinvloeden te maken hebben, zijn voor alle periodes vanaf 2014 de marktaandelen in een grafiek opgenomen. In het algemeen vertoont Radio 1 meer schommelingen: hoog in juli/augustus (sport, Radio Tour), laag in november/december (top-2000-effect?) en in mei/juni. BNR vertoont een veel stabieler beeld. 2017 is tot dusver een goed jaar voor die zender, met marktaandelen van net onder de 1 procent.
Luistertijd
Marktaandeel zegt niet alles. Zo is het mogelijk dat het marktaandeel op peil blijft, terwijl de totale luistertijd afneemt of het bereik minder wordt omdat luisteraars afhaken.
Als we kijken naar het aantal uren en minuten dat geluisterd wordt, is er geen sprake van een dalende trend. Sinds 2006 stijgt de luistertijd bij Radio 1 (januari-februari-metingen) tot 2011, daarna neemt het af maar de laatste drie jaar is het stabiel op zo’n 2 uur en 20 minuten per dag. Bij BNR ligt het gemiddelde rond de anderhalf uur, met twee negatieve uitschieters in 2007 en 2013.
Ook het dagbereik is relatief stabiel over de laatste jaren, bij Radio daalt het eerst licht waarna het weer stijgt tot 9 procent. Bij BNR ligt het tussen de 1 en 2 procent.
Leeftijd
Radio – althans nieuwsradio – is vooral populair bij oudere groepen. Die trend is bij Radio 1 sterker dan bij BNR. Voor Radio 1 geldt: hoe ouder, hoe hoger het marktaandeel. Bij 65-plussers ligt het rond de 16 procent. Bij de 50- tot 64-jarigen tussen 8 en 10, bij de twee jongste groepen rond de 2 procent. Door de jaren heen is dit een stabiel patroon.
Bij BNR ligt het marktaandeel bij alle oudere groepen rond de 0,8 procent. Bij de 10- tot 19-jarigen is dat gemiddeld zo’n 0,2 procent. De verschillen met Radio 1 (cijfers januari-februari 2017) zijn relatief groot.
Luisterplek
BNR Nieuwsradio haalt vooral relatief goede cijfers bij het luisteren in de auto, daar ligt het marktaandeel boven de 2 procent. Radio 1 heeft het grootste marktaandeel bij het thuis-luisteren.
NPO en Talpa heersen
De grootste zender in de laatste periode waarover complete gegevens zijn (april-mei 2017) was Talpa’s 538 met een marktaandeel van 13 procent. Daarna volgden Radio 1 en Sky. Verder haalt in die periode geen enkel station meer dan 10 procent.
De NPO – inclusief de regionale zenders (ORN) – is marktleider met 38 procent, de vier Talpa-zenders behaalden samen bij 33 procent. Bij de aanbieders is De Persgroep (Qmusic) de derde in omvang. E-power, een samenwerkingsverband van de zenders van Arrow en regionale muziekzenders, haalt 6 procent. Radiocorp (100% NL en SLAM) heeft een marktaandeel van 5 procent.
De nieuwszenders Radio 1 en BNR Nieuwsradio zijn samen goed voor een marktaandeel van minder dan 10 procent. Daarbij moet worden aangetekend dat ook andere zenders nieuws brengen. Vooral de regiozenders (samen een marktaandeel van 9 procent) spelen daarbij een belangrijke rol.
De gegevens zijn ontleend aan de website van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).