Regionale tv vooral populair bij 50-plussers buiten Randstad

Nieuws | De Stand van de Nieuwsmedia

Door Judith Grobecker en Piet Bakker

Zowel landelijke als regionale televisie ondervinden steeds meer concurrentie van ‘het nieuwe televisiekijken’ van YouTube, Netflix en On Demand. Traditioneel lineair kijken is echter nog steeds dominant. Jaarcijfers van de regionale omroepen (ROOS) laten zelfs zien dat in 2013 dagelijks zo’n 25% van de televisiekijkers afstemde op de regionale zender. In 2014 was dat overigens al gedaald tot 20%.

De regionale tv lijkt het wel beter te doen dan in de periode tot 2012. Het verschil komt doordat er met ingang van 2013 een andere methode is gehanteerd. Toen stapten de regionale omroepen over van het nationale SK-onderzoek (Stichting Kijkonderzoek) naar eigen onderzoek van Motivaction onder 15.000 respondenten waarbij per provincie ruim 1000 personen worden ondervraagd. Dat verklaart de opmerkelijke stijging in 2012 en zorgt er ook voor dat de cijfers uit de eerste reeks (t/m 2012) niet kunnen worden vergeleken met 2013 en 2014. Beide reeksen vertonen overigens een dalende trend.

dagbereik regio tv 2000 - 2014

Opvallend zijn de verschillen tussen de omroepen. De grote uitschieters zijn TV Noord (32%) en L1 TV (29%). Regio TV Utrecht, TV NH en TV West zijn de hekkensluiters. Die laatste drie omroepen hebben in 2014 een dagbereik van zo’n 15%.

dagbereik regio tv 2014 per zender

Hierboven werd het ‘dagbereik’ gerapporteerd, het percentage inwoners van een provincie dat minstens één keer per dag op de regio-tv afstemt. Het ‘weekbereik’ (minstens één keer per week) is aanzienlijk hoger, in de meeste gevallen meer dan twee maal zo hoog. Ook hier laten de percentages zien dat omroepen uit de randstad relatief laag scoren. Met een weekbereik van ruim 50% worden TV Noord, Omroep Zeeland en L1 TV ook hier goed bekeken.

dag en weekbereik regio tv 2014

Waarom blijven regionale omroepen relatief goed scoren ondanks de opkomst van zo veel alternatieven? Een oorzaak kan gevonden worden in de leeftijden van de kijkers. Vooral 50-plussers weten de omroepen vaak te vinden. Over het algemeen is dit een doelgroep die minder vaak te vinden is op YouTube en Netflix en waaronder ook veel nieuwe themakanalen en commerciële omroepen hun kijkers niet zoeken.

In 2015 kijkt slechts 6% van de categorie 20-34 naar de regionale televisie. Ook de categorie daar vlak boven (35-49) scoort slechts een schamele 10%. 83% van de regio-kijkers is 50 jaar of ouder, de helft daarvan is 65-plusser.

kijkers leeftijden regio tv 2015

Hoewel de regionale televisie nog niet op haar retour is, is het van belang te kijken naar de doelgroepen die het aanspreekt. Ouderen weten de regionale televisie goed te vinden, wat ervoor zorgt dat de cijfers voor het dag- en weekbereik de laatste jaren scherp dalen. Dat de regionale omroepen er niet in slagen de jongere kijkers aan te spreken is op termijn uiteraard wel reden tot zorg.

Bronnen: Jaarverslagen ROOS, Jaarrapporten SKO.
Foto door flash.pro

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.